MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Nederlandse zonnewagenbouwer heeft vers kapitaal gevonden om een doorstart te maken en legt zich nu toe op de verdere ontwikkeling zijn ‘betaalbare’ model.
De toekomst van het Nederlandse Lightyear, dat auto’s met zonnepanelen wil bouwen, hing even aan een zijden draadje. Kort nadat de productie van de Lightyear 0 begon, het vlaggenschipmodel van met een prijskaartje van zo’n € 250.000, besliste het bedrijf om zich enkel nog te concentreren op zijn meer betaalbare model.
Atlas Technologies, het gedeelte van Lightyear dat instond voor de uitwerking en de bouw van de Lightyear 0, ging failliet, terwijl de technologie, patenten en merkrechten in een andere vennootschap zitten die onder andere gefinancierd wordt door de overheidsparticipatiemaatschappij Invest-NL. Die heeft nu toegezegd om alles ter beschikking te stellen aan een nieuwe vennootschap die het failliete Atlas moet vervangen en zal instaan voor de ontwikkeling en de productie van de Lightyear 2. En het geld dat gevonden moest worden voor de opstart van dat nieuwe bedrijf, is er nu ook.
Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot maakte bekend dat er via de 'Individual Investors Group' van Arnoud Aalbersberg 8 miljoen euro ter beschikking gesteld is om een doorstart te maken. Lightyear is dus voorlopig gered, maar gaat nu op zoek naar het nodige kapitaal om het prototype van de ‘2’ binnen de 18 maanden te ontwikkelen en nog veel meer kapitaal om hem uiteindelijk te bouwen. Het bedrijf is dus voorlopig gered, maar de toekomst is nog niet verzekerd. Een moeilijke bevalling...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.