Lightyear (voorlopig) gered

De Nederlandse zonnewagenbouwer heeft vers kapitaal gevonden om een doorstart te maken en legt zich nu toe op de verdere ontwikkeling zijn ‘betaalbare’ model.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 21 februari 2023
  • Sector

De toekomst van het Nederlandse Lightyear, dat auto’s met zonnepanelen wil bouwen, hing even aan een zijden draadje. Kort nadat de productie van de Lightyear 0 begon, het vlaggenschipmodel van met een prijskaartje van zo’n € 250.000, besliste het bedrijf om zich enkel nog te concentreren op zijn meer betaalbare model.

Financiële wirwar

Atlas Technologies, het gedeelte van Lightyear dat instond voor de uitwerking en de bouw van de Lightyear 0, ging failliet, terwijl de technologie, patenten en merkrechten in een andere vennootschap zitten die onder andere gefinancierd wordt door de overheidsparticipatiemaatschappij Invest-NL. Die heeft nu toegezegd om alles ter beschikking te stellen aan een nieuwe vennootschap die het failliete Atlas moet vervangen en zal instaan voor de ontwikkeling en de productie van de Lightyear 2. En het geld dat gevonden moest worden voor de opstart van dat nieuwe bedrijf, is er nu ook.

Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot maakte bekend dat er via de 'Individual Investors Group' van Arnoud Aalbersberg 8 miljoen euro ter beschikking gesteld is om een doorstart te maken. Lightyear is dus voorlopig gered, maar gaat nu op zoek naar het nodige kapitaal om het prototype van de ‘2’ binnen de 18 maanden te ontwikkelen en nog veel meer kapitaal om hem uiteindelijk te bouwen. Het bedrijf is dus voorlopig gered, maar de toekomst is nog niet verzekerd. Een moeilijke bevalling...


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Lightyear.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km