BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dat is in elk geval de mening van een Amerikaanse overheidsdienst
In de Verenigde Staten beheert het 'Department of Motor Vehicles' (DMV) de registratie van motorvoertuigen en de uitreiking van rijbewijzen. De overheidsinstantie beschuldigt Tesla nu van misleidende reclame.
Het argument van de DMV is gebaseerd op het feit dat twee technologieën aan boord van Tesla’s, Autopilot en de FSD (Full Self-Driving Computer), geen autonoom rijdend systeem vormen. Waarom niet? Omdat voertuigen die met deze technologieën zijn uitgerust "ten tijde van deze advertenties niet konden, en nog steeds niet kunnen, functioneren als autonome voertuigen," zegt de DMV.
Op Tesla's website voor de VS staat dat Autopilot "je voertuig in staat stelt automatisch te sturen, te versnellen en te remmen in zijn rijstrook", terwijl FSD "je in staat stelt verkeerssignalen te gehoorzamen en van rijstrook te veranderen". Volgens de DMV misleidt dit klanten door hen te doen geloven dat hun Tesla in staat is om 100% autonoom te rijden. Maar zoals bekend moet de bestuurder altijd de controle over zijn voertuig behouden. Op de website van Tesla staat, ter verdediging van de autobouwer, dat deze technologieën "actief toezicht door de bestuurder vereisen" en dat de bestuurder ook "volledig actief" moet zijn. Maar voor de DMV volstaat dit niet.
Volgens Reuters zou de DMV Tesla kunnen dwingen de verkoop van zijn voertuigen in Californië te staken. Dit zou een ramp zijn voor het merk, dat in 2021 alleen al in deze staat zo'n 121.000 modellen verkocht! Erger nog, de DMV zou Tesla ook kunnen dwingen alle klanten die klachten hebben ingediend te vergoeden!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...