Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Neen, de politie krijgt geen dikke Mercedessen als patrouillewagens. De EQS en S-Klasse zijn namelijk de eerste modellen die autonoom mogen rijden in de VS, en om dat kenbaar te maken aan de buitenwereld krijgen ze speciale lichtjes ingebouwd.
In ons land is het nog even wachten op een wettelijk kader (en een minister van Mobiliteit die erachter staat...), maar Mercedes heeft met zijn Drive Pilot-systeem al de toestemming van verschillende landen om de EQS en S-Klasse autonoom te laten rijden op de snelweg. Duitsland ging als eerste overstag, met als voorwaarde dat het systeem enkel in de file op de snelweg gebruikt wordt. Niet veel later volgden de Verenigde Staten, of toch twee van die staten: Californië en Nevada. Ook daar gelden dezelfde voorwaarden, en binnenkort komt er nog een extra visueel herkenningsmiddel bij.
De met Drive Pilot uitgeruste EQS en S-Klasse krijgen namelijk nieuwe, turquoise markeringslichten die oplichten wanneer het systeem wordt gebruikt. Zo wordt er aan de buitenwereld duidelijk gemaakt dat de auto de controle over het rijden heeft overgenomen. Andere automobilisten en vooral politiediensten kunnen dus zien dat het toegestaan is voor de chauffeur om zich met andere dingen bezig te houden, want dat mag gewoon met deze autonome rijhulp op niveau 3. En gebeurt er een ongeval, dan is het ook meteen duidelijk of Drive Pilot ingeschakeld was of niet. Omstandigheden waarin Mercedes trouwens de verantwoordelijkheid neemt, voorlopig een unicum op de markt.
Het is echter nog even wachten voor je deze turquoise lichtjes zal kunnen spotten in het echt. Hoewel de eerste met Drive Pilot uitgeruste EQS’en en S-Klasses al begin 2024 worden geleverd aan klanten in de VS, is het wachten op modeljaar 2026 (volgens de gekke Amerikaanse logica ergens in 2025) voor ze met deze markeringslichten worden uitgerust. De keuze voor turquoise is trouwens een logische: het is een kleur dat nog niet gebruikt wordt door verkeerslichten of hulpdiensten en kan dus niet voor verwarring zorgen, terwijl het psychologisch gezien ook zou ‘passen’ bij autonoom rijden.
Het zou trouwens best kunnen dat, nu er een precedent is gezet en het onderzoek is uitgevoerd, andere landen deze markeringslichten ook zullen verplichten. Misschien dat je ze dan binnenkort al zal zien in Duitsland, en hopelijk ooit ook op de Belgische wegen.
Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.