NIO ET7: elektrisch, autonoom en met inwisselbare batterij

De Chinese Tesla-rivaal zou al over een jaar op de markt komen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 12 januari 2021
  • Elektrisch

NIO ET7: elektrisch, autonoom en met inwisselbare batterij

In het eerste trimester van 2022 start het Chinese NIO met de productie van zijn elektrische limousine ET7. Die zal verkrijgbaar zijn met de keuze tussen 3 batterijpakketten: 70 kWh, 100 kWh of liefst 150 kWh. Het rijbereik volgens de (belachelijk optimistische) Chinese NEDC-cyclus ligt op respectievelijk 500, 700 of meer dan 1.000 kilometer. We durven gokken dat dit onder reële Europese omstandigheden neer zal komen op respectievelijk 380, 500 of 720 kilometer. Een unieke troef van NIO is bovendien zijn concept van batterijwisselstations, waar een robot je lege batterij op een paar minuten inruilt voor een opgeladen exemplaar. Ongeacht welke batterij je kiest ontwikkelen de twee elektromotoren van de ET7 steeds 480 kW (650 pk), goed voor een sprint naar 100 km/u in 3,9 seconden.

Zelfrijdend

NIO ET7: elektrisch, autonoom en met inwisselbare batterij

Net als de door NIO zelf genoemde rivaal Tesla zet de Chinese constructeur heel sterk in op het zelfrijdende vermogen van zijn auto’s. Maar terwijl Tesla denkt genoeg te hebben aan 8 camera’s en twee radars om tot volledig autonoom rijden te kunnen komen, zet NIO in op 11 camera’s, 5 radars, 2 gps-antennes, V2X (de auto communiceert met zijn omgeving) en een Lidar (laserscanner) om zijn omgeving in de gaten te houden. In China krijgt de ET7 een basisprijs van 448.000 yuan (57.000 euro). NIO heeft ook plannen om in Europa actief te zijn, maar het is nog onduidelijk of de ET7 deel uitmaakt van die strategie.

Op zoek naar een elektrische wagen? 

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km