Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Hoewel hij oorspronkelijk werd voorgesteld als een model van Seat, zal de concept El Born uit 2019 uiteindelijk als Cupra in productie gaan.
Bovendien heet de productieversie gewoon Born (de naam van een wijk in Barcelona). Hij staat op het modulaire elektrische platform MEB waar vandaag reeds de VW ID.3 en ID.4 op worden gebouwd, maar ook de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 e-tron.
In vergelijking met zijn neef ID.3 onderscheidt deze Cupra Born zich door een sportievere look en een interieur dat kiest voor meer flatterende materialen, waaronder de gerecycleerde kunststof Seaqual. Bovendien belooft Cupra een opwindend rijgedrag.
Aanvankelijk biedt Cupra de Born enkel aan met achterwielaandrijving. Het sportieve Spaanse merk stelt dus geen gespierde Born 4x4 voor met twee elektromotoren, naar het voorbeeld van de recente ID.4 GTX. De topversie met 204 pk (150 kW) van de Born zal daarentegen wel als optie kunnen worden besteld met een “e-Boost Performance”, die het vermogen tijdelijk opvoert tot 231 pk (170 kW).
In het beste geval zal de Cupra Born zo de 100 km/u kunnen bereiken na 6,6 seconden.
Voor minder veeleisende klanten komt er ook een variant die is beperkt tot 150 pk (110 kW).
In die laatste versie blijft de batterij beperkt tot 45 kWh, voldoende voor 340 kilometer aan rijbereik. De krachtigste Born-versies laten de keuze tussen een accu van 58 of van 77 kWh. Het rijbereik volgens de WLTP-cyclus komt dan neer op respectievelijk 420 of 540 kilometer.
De start van de productie is gepland voor september, in de VW-fabriek in het Duitse Zwickau.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...