Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Na de logo’s GTI, GTD en GTE stelt Volkswagen nu officieel GTX voor. Dat wordt op elektrische modellen gekleefd die bijdragen aan een “duurzame” vorm van sportiviteit.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2021
  • Elektrisch

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

De etiketten GTI, GTD en GTE van Volkswagen behoeven geen introductie meer. Het trio wordt bijvoorbeeld op de jongste generatie van de Golf toegepast om allerlei soorten gehaaste bestuurders te verleiden. Vandaag maken we kennis met het logo GTX op de ID.4. Die gebruikt geen benzine- of dieselmotor noch een plug-inhybride aandrijflijn. Deze keer gaat het om “duurzame” puur elektrische sportiviteit.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Twee motoren

Volkswagen heeft voor de ID.4 gekozen (die nog maar pas tot Auto van het Jaar 2021 is verkozen) en niet voor de ID.3 als eerste elektrische sportieveling. Die keuze is ingegeven door zijn bredere wereldwijde beschikbaarheid. En ook omdat deze GTX de eerste elektrische vierwielaandrijver van Volkswagen wordt op zijn MEB-platform. De ID.4 GTX onderscheidt zich namelijk in de eerste plaats door een tweede motor die de voorwielen aandrijft.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

299 pk

Samen ontwikkelen de twee motoren van deze ID.4 GTX 220 kW (299 pk). Daarmee sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden (en in 3,2 seconden naar 60 km/u). Ter vergelijking: de ‘normale’ ID.4 (achterwielaandrijving en 204 pk) heeft voor de spurt naar 100 km/u 8,2 seconden nodig. Praktisch is ook dat de GTX tot 1.200 kilo mag slepen, in plaats van 1.000 kilo voor zijn broer met twee aangedreven wielen.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

De batterij van 77 kWh geeft hem een WLTP-rijbereik van 480 kilometer (tegenover 520 kilometer voor de achterwielaangedreven ID.4 met vergelijkbare batterij).

“Een beetje” specifiek look

Net zoals de GTI/GTD/GTE krijgt de GTX een reeks specifieke details om zijn look en interieur te verzorgen. Het geheel blijft nochtans wel behoorlijk discreet. Volkswagen helpt ons bij het spel “zoek de zeven verschillen” door te wijzen op de hertekende achterbumper, het zwarte dak en dakspoiler en de GTX-logo’s.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

Sportief?

Nu is het nog afwachten of de ophanging van deze ID.4 GTX zal volstaan om hem aanspraak te laten maken op het adjectief “sportief”. We houden het in de gaten, maar Volkswagen maakt aan het onderwerp in elk geval niet veel woorden vuil in zijn persdossier.

Volkswagen ID4. GTX: koolstofvrije sportiviteit

In afwachting van het moment dat hij op onze wegen verschijnt kunnen we meegeven dat de ID.4 GTX deze zomer op de Europese markt wordt geïntroduceerd. De referentieprijs voor de Duitse markt ligt op 50.415 euro.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen ID.4 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen ID.4 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km