MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Mercedes EQC, de eerste volledig elektrische SUV van de Duitse premiumconstructeur, doet een beroep op twee elektromotoren en een 80 kWh sterke batterij om 408 pk te produceren en tot 450 kilometer ver te geraken.
Tesla’s alleenheerschappij lijkt stilaan voorbij: na de Jaguar I-Pace en in afwachting van de Audi e-tron, die over enkele weken wordt voorgesteld, onthult Mercedes zijn eerste volledig elektrische SUV. De EQC is het eerste model in wat een volledig elektrisch EQ-gamma moet worden, en houdt volgens Mercedes het midden tussen een SUV en een sportiever gelijnde SUV-coupé.
De Mercedes EQC gebruikt twee elektromotoren – een op de vooras en een op de achteras – die in totaal 300 kW (408 pk) en 765 Nm produceren en samen de vier wielen aandrijven. De voorste elektromotor is afgesteld op efficiëntie, de achterste op rijdynamiek. De EQC beschikt over vijf rijmodi: Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individuele rijmodus.
Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/u, terwijl hij in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprint. Niet slecht voor een auto die leeg 2.425 kilogram weegt, waarvan maar liefst 650 kilogram naar het accupakket gaat.
Dat accupakket bestaat uit lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 80 kWh. Dat moet hem volgens de oude NEDC-cyclus een rijbereik opleveren van 450 kilometer, maar volgens de nieuwe WLTP-cyclus ligt het rijbereik op zo’n 400 kilometer. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de NEDC-cyclus 22,2 kWh/100 km. Opladen kan via een klassiek stopcontact, een Mercedes-wallbox of een snellader. In dat laatste geval kan je de batterij tot 80 procent herladen in 40 minuten.
Al rijdend kan je ook energie recupereren door het gaspedaal te lossen. Via peddels aan het stuur stel je de intensiteit in van die energierecuperatie, waardoor je de EQC net als de Jaguar I-Pace en Nissan Leaf met één pedaal kunt besturen.
Binnenin installeert Mercedes zijn spraakgestuurde MBUX-infotainmentsysteem, dat debuteerde in de nieuwe A-Klasse. Het systeem omvat ook specifieke EQ-functies, met laad- en rijinformatie. De rijhulp is bijzonder uitgebreid, met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar die vanop afstand een file registreert en de snelheid automatisch verlaagt. De fileassistent houdt de EQC automatisch aan de zijkant van de rijstrook om hulpdiensten door te laten.
De Mercedes EQC gaat in 2019 in productie, en is leverbaar vanaf de tweede helft van dat jaar. Op termijn komen er elektromotoren met andere vermogens bij.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.