Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Daarmee wil het zijn elektrische middenklassers betaalbaarder maken.
Het is geen geheim dat elektrische auto’s duurder zijn dan gelijkaardige modellen met een verbrandingsmotor, en dat is grotendeels te danken aan de kost van batterijen. Carlos Tavares, de CEO van de Stellantis-groep, waarschuwde eerder al dat auto’s onbetaalbaar dreigen te worden voor veel mensen. Maar nu komt hij met een oplossing, naast het mogelijk buiten Europa bouwen van een aantal modellen (in India bijvoorbeeld).
Tijdens een toelichting van de financiële resultaten van het Frans-Italiaanse concern kondigde Tavares aan dat de groep LFP-batterijen zou gaan gebruiken voor een aantal modellen om zo te zorgen voor goedkopere middenklassers. Die lithium-ijzerfosfaat batterijen zijn immers goedkoper omdat ze geen gebruik maken van zeldzame materialen als nikkel en mangaan, zoals de NMC-batterijen die de meeste Europese autobouwers nu inbouwen in hun elektrische modellen.
Veel Chinese merken maken nu al gebruik van LFP-batterijen, net als sommige Tesla’s. Ook Ford heeft al aangekondigd dat het voor een aantal modellen de goedkopere batterijchemie gaat gebruiken. “We hebben LFP nodig en we zullen LFP gebruiken, want het is een competitieve manier om betaalbare auto’s te maken voor de middenklasse,” zei Tavares. Wanneer Stellantis LFP-batterijen zal introduceren en van waar die zullen komen, vertelde Tavares er niet bij.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...