Porsche Macan: hier is (eindelijk) de elektrische versie

De tweede generatie Porsche Macan is beschikbaar in twee volledig elektrische varianten met tot 470 kw (639 pk) en 1.130 Nm, of 613 km autonomie.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 januari 2024
  • Lancering

Na talloze teasers heeft Porsche eindelijk officieel het doek van de tweede generatie Macan gehaald. Een SUV die, 10 jaar na de lancering van de eerste generatie, volledig elektrisch is geworden! De nieuwe Macan is 5 cm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en meet daarmee 4,78 m lang, 1,94 m breed, 1,62 m hoog en rust op een wielbasis van 2,89 m. De Duitse SUV is strakker en gestroomlijnder dan ooit en heeft voortaan dubbele koplampen vooraan, waarbij de lichtsignatuur gescheiden is van zijn optionele LED-matrixkoplampen.



Meer ruimte en schermen voor de Porsche Macan EV

Zijn interieur had Porsche ons al eerder getoond. Daar zien we een dashboard dat quasi identiek is aan dat van de nieuwe Cayenne en Panamera. Het bestaat uit een gebogen digitaal instrumentarium van 12,6 inch, een centraal aanraakscherm van 10,9 inch en kan nog worden aangevuld met een optioneel derde scherm van 10,9 inch voor de passagier. Als kers op de taart is er nog een head-up display met augmented reality-functie. Hoewel hij maar een beetje groter is dan de vorige Macan, heeft deze nieuwe elektrische generatie wel een 136 liter grotere koffer gekregen! Je krijgt er 540 tot 1.348 liter in kwijt, terwijl er nog een tweede ruimte van 84 liter onder de motorkap schuilgaat.



Tot 470 kW (639 pk) en 1.130 Nm, of 613 km autonomie

Het tweede volledig elektrische model van Porsche krijgt ook nog eens twee versies met twee motoren: de Macan 4 en de Macan Turbo. Die eerste is 300 kW (408 pk) sterk en kan in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u optrekken, voor een topsnelheid van 220 km/u. De Macan Turbo kan dan weer rekenen op 470 kW (639 pk) en 1.130 Nm koppel, waarmee hij de sprint van 0-100 km/u in amper 3,3 seconden slecht, met een topsnelheid van 260 km/u!

Beide versies krijgen dezelfde batterij van 100 kWh, waarvan 95 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Dat levert een autonomie van 613 km op in het geval van de Macan 4, tegenover een maximum van 591 km voor de Macan Turbo. Tenslotte kunnen beide varianten, dankzij de nieuwe Premium Platform Electric-architectuur (PPE) op 800 volt, genieten van een maximaal laadvermogen van 270 kW, om in slechts 21 minuten van 10 tot 80% te kunnen bijladen.

Hightech

De nieuwe Macan is niet enkel elektrisch, hij zit ook boordevol spitstechnologie. Zo heeft hij actieve aerodynamica die bestaat uit een automatisch uitklapbare achtervleugel, flappen in de luchthappers vooraan en een vlakke laadvloer met beweegbare elementen. De tweede generatie van de Duitse SUV kan ook worden uitgerust met tweekleps luchtvering, een vergrendelbaar achterdifferentieel en zelfs meesturende achterwielen tot een hoek van 5 graden!



De nieuwe nieuwe Macan zal in de loop van de tweede helft van het jaar aan de eerste klanten worden geleverd. De Belgische vanafprijzen zijn dan weer vastgelegd op 88.100 euro voor de Macan 4 en 120.700 euro voor de Macan Turbo.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Macan? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Macan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km