Testen

Test: Porsche Cayenne & Cayenne Coupé 2023, opknapbeurt voor het afscheid

Porsche heeft meer gedaan dan de Cayenne en Cayenne Coupé zomaar bij te punten. Met modeljaar 2023 komen we in de buurt van een volledige vernieuwing! Daarmee is de Cayenne (hybride) nog niet klaar om op pensioen te gaan, ook al komt de volledig elektrische opvolger dichterbij.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juli 2023
  • Porsche
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Grondige update
  • Krachtige motoren
  • Dynamische en praktische SUV
  • Hoge prijzen
  • Fors gewicht als E-Hybrid

De derde generatie Porsche Cayenne werd gelanceerd in 2017 en surft op dezelfde golf van succes als zijn voorgangers. Bovendien is er nu een variant met een aflopende daklijn, de Porsche Cayenne Coupé. En met meer dan 1.250.000 verkochte exemplaren sinds 2002, blijft de Cayenne een van de belangrijkste pijlers in het Porsche-gamma. Een mastodont die echter ook mee zal moeten met zijn tijd. En hoewel Porsche al heeft bevestigd dat de volgende generatie Cayenne volledig elektrisch wordt, wilt het Duitse huis natuurlijk ook dat die overgang zo geleidelijk mogelijk verloopt. De elektrische Cayenne en die met een verbrandingsmotor zullen dus even samen in de catalogus staan. Dat is ook de reden waarom de Cayenne en Cayenne Coupé modeljaar 2023 “een van de grondigste facelifts ooit voor Porsche” hebben gekregen, in afwachting van hun welverdiende pensioen.

HD-Matrix

Qua cosmetische evoluties wijzen we vooral op het gemoderniseerde front, met nieuwe LED-matrixkoplampen van Porsche. Maar over het algemeen is bijna elk koetswerkpaneel veranderd: meer gewelfde vleugels, een hertekende motorkap, een nieuwe achterbumper waarin de nummerplaat zit verwerkt, enzovoort. Tegelijkertijd voegt Porsche drie nieuwe kleuren toe aan het palet van de Cayenne, net als een nieuw gamma aan velgen met maten tot 22 inch.

Het silhouet van de Coupé, dat tegenwoordig het grote merendeel van de Cayennes vertegenwoordigt wereldwijd, krijgt een nog wat spitsere achterzijde. Maar op praktisch vlak moet je niet al te veel offers maken. De hoofdruimte achterin blijft uitstekend, en terwijl de kofferruimte bijna 200 liter kleiner uitvalt op papier (592 l tegenover 772 l), blijft de laadruimte zeer praktisch.

Porsche Driver Experience

De verandering in modeljaar is nog duidelijker te merken wanneer je aan boord komt. Daar vind je simpelweg een volledig nieuw dashboard, met inspiratie uit het Porsche Driver Experience dat debuteerde op de Taycan. De bediening voor de transmissie verhuist naar het dashboard, wat plaats vrijmaakt op de middenconsole. Daarnaast, nog zonder het optionele head-up display meegerekend, telt de nieuwe cockpit tot drie displays: 12,6 inch voor de bestuurder, 12,3 inch in het midden en een derde optionele scherm van 10,9 inch voor de passagier. Vergeleken met het vergelijkbare scherm in de Taycan, krijgt die laatste een speciale behandeling waardoor de passagier ook tijdens het rijden naar video’s kan kijken. Die folie zorgt er namelijk voor dat de bestuurder niet op het scherm kan kijken tijdens het rijden. En we hebben het getest: je kan enkel wat bewegende schaduwen zien vanuit de bestuurderszetel, wat inderdaad niet afleidt.

Naast deze gadget biedt het gemoderniseerde infotainmentscherm een voorbeeldige bediening: het is intuïtief in gebruik, reageert supersnel, is compleet qua functionaliteit (met bijvoorbeeld ingebouwde apps als Spotify of Apple Music) en kan updates krijgen vanop afstand.

De nieuwe digitale cockpit zal dan weer een doorn in het oog zijn van de puristen die de analoge tellers van de vorige Cayenne zullen missen, maar de weergave is ook hier zeer goed afleesbaar en compleet.

V6 of V8

De laatste opfrisbeurt voor de traditionele Cayenne en Cayenne Coupé brengt ook een nieuw motorengamma met zich mee. Hoewel hij nog steeds wordt aangeboden op markten buiten Europa, verdwijnt de topversie Cayenne Turbo GT uit ons gamma, met zijn explosieve V8 die nochtans werd opgevoerd tot 659 pk met deze facelift.

We mogen ons echter troosten met de verbeteringen die zijn toegepast op de andere drie motoren die in Europa worden aangeboden bij de lancering van de vernieuwe Cayenne. De 3 liter-V6 met turbo van de naamloze instapversie krijgt er 13 pk en 50 Nm bij, voor een totaal van 353 pk en 500 Nm. In de praktijk kon deze motor ons al bekoren met zijn souplesse en zijn prestaties. We haalden een gemiddelde van 9,8 l/100 km na een vlotte rit.

Wil je meer kracht, dan vind je je gading bij de Cayenne S. Vooral omdat deze versie zelfs volledig van motorblok wisselt voor deze facelift! De oude V6 maakt plaats voor een 4.0 biturbo-V8, waarmee het vermogen van de Cayenne met 34 pk toeneemt (nu 474 pk) en het koppel met 50 Nm stijgt (nu 600 Nm). En dat terwijl de CO2-uitstoot en het verbruik onder controle blijven. Tijdens onze test, eveneens aan een vrij hoog tempo, haalden we een dorst van 11,5 l/100 km.

Cayenne E-Hybrid

Hoewel de fiscale wetgeving omtrent plug-inhybride bedrijfswagens net is veranderd in België, kunnen we toch nog genieten van de verbeteringen die zijn doorgevoerd bij de Cayenne en Cayenne Coupé E-Hybrid. Ze behouden hun V6 als kloppend hart binnen de aandrijflijn, maar die wordt voortaan bijgestaan door een krachtigere elektromotor van 176 pk (+ 41 pk), voor een gecombineerd vermogen van 470 pk en een koppel van 650 Nm. Bovendien stijgt ook de capaciteit van de hoogspanningsbatterij van 17,9 kWh tot 25,9 kWh. Op papier geeft dat een elektrische WLTP-autonomie van 66 tot 74 km, afhankelijk van de uitvoering. In de praktijk haalden we precies 67 km alvorens de V6 tot leven werd gewekt.

Breder bereik

Tenslotte geven we nog mee dat Porsche ook de ophanging van zijn Cayennes grondig heeft verbeterd met deze grote facelift. Standaard krijgt elke Cayenne voortaan de gestuurde PASM-ophanging (Porsche Active Suspension Management), die in dit geval is uitgerust met nieuwe tweekleps dempers.

Het doel is om een bredere spreidstand te creëren voor de Cayenne, waarmee hij zowel comfortabeler en sportiever moet worden, afhankelijk van de gekozen rijmodus. En het moet gezegd dat Porsche in zijn opzet is geslaagd. De Cayenne blijft een van de best sturende SUV’s, ongeacht het gekozen ritme, dankzij een precieze besturing en een efficiënte demping. Vooral als je voor de optionele adaptieve luchtvering kiest, die nog beter dempt en ook de koetswerkhoogte kan instellen volgens de behoeften. We moeten echter opmerken dat de plug-inhybride versies, die een pak zwaarder zijn (vanaf 2.425 kg), wat minder scherp en comfortabel zijn dan de Cayennes met enkel een verbrandingsmotor (vanaf 2.130 kg).

Prijs Porsche Cayenne 2023

In België is de Porsche Cayenne 2023 te koop vanaf 97.907,51 euro. Reken op iets minder dan 4.500 euro extra voor de Coupé (ofwel 102.324,86 euro). De plug-inhybride E-Hybrid is dan weer te bestellen vanaf 112.589,29 euro (of 115.836,93 euro voor de Coupé). Tenslotte staat de V8 in de Cayenne S (Coupé) bovenaan het gamma, met een minimumprijs van 117.057,83 euro (122.773,86 euro voor de Coupé). Stevige prijzen! Slechts enkele jaren geleden kon je nog een nieuwe Cayenne bestellen voor minder dan 800.000 euro. Maar de standaarduitrusting is gelukkig ook wat uitgebreid. Wat niet wegneemt dat je nog voor vele tienduizenden euro’s aan opties kan aanvinken.

Ons verdict

Dankzij al zijn technische vernieuwingen en verbeteringen, staat de Cayenne opnieuw sterk in zijn schoenen om rustig zijn carrière verder te zetten, in afwachting van de komst van zijn volledig elektrische evenknie en opvolger.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Cayenne? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche Cayenne zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km