Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De iconische Renault 5 krijgt een moderne make-over om zijn elektrische toekomst voor te bereiden. En hij wordt geveild voor het goede doel!
In 1972 lanceerde Renault zijn ‘5’, een kleine stadswagen die over twee generaties tot 1996 in productie bleef. Dit jaar viert het model, dat uitgegroeid is tot een icoon, zijn vijftigste verjaardag. Net als het merk vorig jaar een aantal keer deed met de zestigste verjaardag van zijn andere icoon, de R4, maakt het nu een unieke interpretatie van het model, de Renault 5 Diamant. Het werkt daarvoor samen met een Franse ontwerper, ene Pierre Gonalons.
Qua algemene vorm blijft de ‘Diamant’, zoals het Franse merk zijn restomod doopt, trouw aan de lijnen van het originele exemplaar uit 1972, maar voor de rest verandert alles. Te beginnen met de aandrijving. Van een benzinemotor is geen sprake meer, in 2022 is een concept car elektrisch. Dit model moet mensen immers warm maken voor de nieuwe Renault 5, die terugkeert als elektrisch model.
Interessanter zijn de stijlkeuzes die er gemaakt worden. De koplampen springen uit het koetswerk en zijn “gefacetteerd als edelstenen” en het koetswerk krijgt drie lagen lak: goudkleurige pigmenten op een roze basis en een matte vernislaag. Het zorgt voorafgegane een kleur die afhankelijk van het licht anders wordt. Er zijn ook gouden accenten.
De deuren laten zich openen met een vingerafdrukscanner, net als bij een smartphone, en ook het dashboard wordt grotendeels vervangen door een houder voor een smartphone die instaat voor de navigatie en het infotainment. Er zijn wel nog steeds 3 ronde tellers, voor de snelheid, het laadniveau en het uur.
De materiaalkeuze binnenin is bijzonder, met onder andere gerecycleerd marmer voor bet bizar gevormde maar volgens Renault wel functionele stuur. Voor de afwerkingsmaterialen doet het merk exclusief een beroep op Franse bedrijven: Métaphores voor de zetelstof, Le Crin voor de stof op het dashboard uit paardenhaar, tapijten van Pinton… alles om de Franse tradities in de verf te zetten.
Minder traditioneel zijn de NFT’s die Renault van de wagen maakt, die samen met de restomod zelf per opbod verkocht zullen worden. De opbrengst gaat naar Give Me 5, een project rond maatschappelijke verantwoordelijkheid van het merk voor de jongere generaties via sport en muziek.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.