De 5 geheimen van de Renault 5

Een carrière van 12 jaar, bijna 5,6 miljoen verkochte exemplaren en een onvergelijkbaar smoelwerk: de Renault 5, de voorvader van de Clio, was zonder twijfel een superster.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2020
  • Divers
  • 1.869 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën Traction en de Peugeot 205, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 5.

1.      Onderhuis een Renault 4

De 5 geheimen van de Renault 5

Tegenover de wat duffe R4 oogde de in 1972 onthulde Renault 5 jonger en sportiever. Onderhuids was nochtans dezelfde basis te zien: het platform, de motor en zelfs de ophanging waren gewoon van de R4 overgenomen, kwestie van de kosten te drukken. Hij werd bijna op natuurlijke wijze een succes: dankzij de vijfdeursversie was in 1980 ongeveer één nieuwe auto op 6 in Frankrijk een R5.

2. Europese première

De R5 was de eerste Europese auto met kunststof bumpers. Hij nam dus afstand van de traditie van verchroomde elementen, die meer esthetisch dan praktisch waren. In de VS was de Pontiac GTO de eerste met dit element, in 1968.

De 5 geheimen van de Renault 5

3. Heel wat sportieve versies

In 1974 lanceerde Volkswagen de Golf GTI met het gekende succes. Dat inspireerde uiteraard de andere autobouwers. Ook Renault leidde vanaf 1976 een Alpine-variant af van zijn 5. De motor was de gekende Cléon-Fonte, maar hij was wel herwerkt voor de gelegenheid: de ingenieurs slaagden erin om hem 90 pk te ontfutselen. In 1981 voegde Renault met zijn F1-ervaring nog een laagje toe in de vorm van een turbo: de R5 Alpine Turbo liet voortaan 110 trappelende paardjes op de vooras los. Maar dat was nog niets in vergelijking met het ultieme spektakelmodel, de R5 Turbo.

4. R5 Turbo, een bruut

De 5 geheimen van de Renault 5

Hier was de evolutie veel radicaler. De motor verhuisde naar een positie centraal achterin, de achterbank ging in de prullenmand en de achtervleugels ondergingen een forse testosteronkuur. De turbo blies nog harder zodat de motor het tot 160 pk schopte. Het radicale monster kwam er in twee generaties en er werden slechts 5.000 exemplaren van gebouwd.

5. Elektrisch

De 5 geheimen van de Renault 5

Helemaal aan het begin van de loopbaan van de R5 dacht EDF (de Franse elektriciteitsmaatschappij) over een elektrische versie na. Dat was puur om experimentele redenen, maar het resultaat was toch aardig overtuigend voor die tijd. Vergeet niet dat men een halve eeuw geleden enkel loodbatterijen kende. Door de combinatie van 34 accu’s (die in een uur of 10 konden worden opgeladen) slaagde EDF erin om hem een degelijk rijbereik te geven van 110 tot 180 kilometer. De topsnelheid van 80 km/u beperkte zijn actieterrein wel tot de stad. Vreemd genoeg heeft de oliecrisis die erop volgde de ontwikkeling van deze oplossing niet gestimuleerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km