De 5 geheimen van de Renault 5

Een carrière van 12 jaar, bijna 5,6 miljoen verkochte exemplaren en een onvergelijkbaar smoelwerk: de Renault 5, de voorvader van de Clio, was zonder twijfel een superster.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2020
  • Divers
  • 2.519 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën Traction en de Peugeot 205, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 5.

1.      Onderhuis een Renault 4

De 5 geheimen van de Renault 5

Tegenover de wat duffe R4 oogde de in 1972 onthulde Renault 5 jonger en sportiever. Onderhuids was nochtans dezelfde basis te zien: het platform, de motor en zelfs de ophanging waren gewoon van de R4 overgenomen, kwestie van de kosten te drukken. Hij werd bijna op natuurlijke wijze een succes: dankzij de vijfdeursversie was in 1980 ongeveer één nieuwe auto op 6 in Frankrijk een R5.

2. Europese première

De R5 was de eerste Europese auto met kunststof bumpers. Hij nam dus afstand van de traditie van verchroomde elementen, die meer esthetisch dan praktisch waren. In de VS was de Pontiac GTO de eerste met dit element, in 1968.

De 5 geheimen van de Renault 5

3. Heel wat sportieve versies

In 1974 lanceerde Volkswagen de Golf GTI met het gekende succes. Dat inspireerde uiteraard de andere autobouwers. Ook Renault leidde vanaf 1976 een Alpine-variant af van zijn 5. De motor was de gekende Cléon-Fonte, maar hij was wel herwerkt voor de gelegenheid: de ingenieurs slaagden erin om hem 90 pk te ontfutselen. In 1981 voegde Renault met zijn F1-ervaring nog een laagje toe in de vorm van een turbo: de R5 Alpine Turbo liet voortaan 110 trappelende paardjes op de vooras los. Maar dat was nog niets in vergelijking met het ultieme spektakelmodel, de R5 Turbo.

4. R5 Turbo, een bruut

De 5 geheimen van de Renault 5

Hier was de evolutie veel radicaler. De motor verhuisde naar een positie centraal achterin, de achterbank ging in de prullenmand en de achtervleugels ondergingen een forse testosteronkuur. De turbo blies nog harder zodat de motor het tot 160 pk schopte. Het radicale monster kwam er in twee generaties en er werden slechts 5.000 exemplaren van gebouwd.

5. Elektrisch

De 5 geheimen van de Renault 5

Helemaal aan het begin van de loopbaan van de R5 dacht EDF (de Franse elektriciteitsmaatschappij) over een elektrische versie na. Dat was puur om experimentele redenen, maar het resultaat was toch aardig overtuigend voor die tijd. Vergeet niet dat men een halve eeuw geleden enkel loodbatterijen kende. Door de combinatie van 34 accu’s (die in een uur of 10 konden worden opgeladen) slaagde EDF erin om hem een degelijk rijbereik te geven van 110 tot 180 kilometer. De topsnelheid van 80 km/u beperkte zijn actieterrein wel tot de stad. Vreemd genoeg heeft de oliecrisis die erop volgde de ontwikkeling van deze oplossing niet gestimuleerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km