De 5 geheimen van de Renault 5

Een carrière van 12 jaar, bijna 5,6 miljoen verkochte exemplaren en een onvergelijkbaar smoelwerk: de Renault 5, de voorvader van de Clio, was zonder twijfel een superster.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 september 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën Traction en de Peugeot 205, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 5.

1.      Onderhuis een Renault 4

De 5 geheimen van de Renault 5

Tegenover de wat duffe R4 oogde de in 1972 onthulde Renault 5 jonger en sportiever. Onderhuids was nochtans dezelfde basis te zien: het platform, de motor en zelfs de ophanging waren gewoon van de R4 overgenomen, kwestie van de kosten te drukken. Hij werd bijna op natuurlijke wijze een succes: dankzij de vijfdeursversie was in 1980 ongeveer één nieuwe auto op 6 in Frankrijk een R5.

2. Europese première

De R5 was de eerste Europese auto met kunststof bumpers. Hij nam dus afstand van de traditie van verchroomde elementen, die meer esthetisch dan praktisch waren. In de VS was de Pontiac GTO de eerste met dit element, in 1968.

De 5 geheimen van de Renault 5

3. Heel wat sportieve versies

In 1974 lanceerde Volkswagen de Golf GTI met het gekende succes. Dat inspireerde uiteraard de andere autobouwers. Ook Renault leidde vanaf 1976 een Alpine-variant af van zijn 5. De motor was de gekende Cléon-Fonte, maar hij was wel herwerkt voor de gelegenheid: de ingenieurs slaagden erin om hem 90 pk te ontfutselen. In 1981 voegde Renault met zijn F1-ervaring nog een laagje toe in de vorm van een turbo: de R5 Alpine Turbo liet voortaan 110 trappelende paardjes op de vooras los. Maar dat was nog niets in vergelijking met het ultieme spektakelmodel, de R5 Turbo.

4. R5 Turbo, een bruut

De 5 geheimen van de Renault 5

Hier was de evolutie veel radicaler. De motor verhuisde naar een positie centraal achterin, de achterbank ging in de prullenmand en de achtervleugels ondergingen een forse testosteronkuur. De turbo blies nog harder zodat de motor het tot 160 pk schopte. Het radicale monster kwam er in twee generaties en er werden slechts 5.000 exemplaren van gebouwd.

5. Elektrisch

De 5 geheimen van de Renault 5

Helemaal aan het begin van de loopbaan van de R5 dacht EDF (de Franse elektriciteitsmaatschappij) over een elektrische versie na. Dat was puur om experimentele redenen, maar het resultaat was toch aardig overtuigend voor die tijd. Vergeet niet dat men een halve eeuw geleden enkel loodbatterijen kende. Door de combinatie van 34 accu’s (die in een uur of 10 konden worden opgeladen) slaagde EDF erin om hem een degelijk rijbereik te geven van 110 tot 180 kilometer. De topsnelheid van 80 km/u beperkte zijn actieterrein wel tot de stad. Vreemd genoeg heeft de oliecrisis die erop volgde de ontwikkeling van deze oplossing niet gestimuleerd.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km