De 5 geheimen van de Willys MB, de beroemde Jeep

Hij is een symbool van de vrije wereld, niet meer of niet minder. De cultauto Jeep heeft eerst Europa bevrijd en bracht daarna plezier aan particulieren door ze door ruig terrein te vervoeren.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 september 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DS, Jaguar E-Type en de Volkswagen Kever, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Willys MB.

1. Extreem dringende bestelling

In 1940, op het moment dat de oorlog snel om zich heen begint te grijpen, slaat het Amerikaanse leger in paniek bij de aanblik van zijn gamma aan verkenningsvoertuigen. Dat bestaat uit een resem voorbijgestreefde wagens, waaronder zelfs nog een paar Ford T’s. Daarom wordt een extreem dringende offerteaanvraag uitgestuurd: er moest binnen de 11 dagen worden geantwoord en constructeurs kregen 49 dagen om hun eerste prototype voor te stellen en 75 dagen om 70 testwagens te assembleren. Het lastenboek omschreef verder dat de wagen vierwielaandrijving moest hebben, compact moest zijn, een motor met minstens 115 Nm koppel moest hebben en nog veel meer.

De 5 geheimen van de Willys MB, de beroemde Jeep

Aanvankelijk reageerden enkel Bantam en Willys-Overland op de oproep, maar iets later kwam er ook een offerte binnen van Ford. Bantam kreeg het contract, want hoewel hun aanbod duurder was, kon het als enige een prototype binnen de deadline voorstellen.

2. Krachtige motor en aanhangwagen als troost

Bantam kreeg dus het contract, maar slaagde er toch niet in om te voldoen aan de ongelooflijke vraag van het leger. Ze verkeerden namelijk financieel in slechte papieren en hun productiecapaciteit was beperkt. Willys en Ford doken dus weer op en kregen de kans om het prototype van Bantam te bestuderen.

Van de drie prototypes die werden voorgesteld werd dat van Willys uitgekozen: zijn motor van 60 pk (wat grootsprakerig “Go Devil” bijgenaamd) was duidelijk pittiger en verleidde de soldaten, die ongetwijfeld op zoek waren naar uitgesproken sensaties. Willys en Ford verdeelden de enorme productievraag onder elkaar en Bantam kreeg een magere troostprijs: het mocht een aanhangwagen bouwen…

De 5 geheimen van de Willys MB, de beroemde Jeep

3. Meer dan 50.000 modellen in de USSR, sommige zelfs amfibisch

Er zijn bijna 650.000 Jeeps gemaakt, waarvan ongeveer 280.000 door Ford. Die constructeur lanceerde ook de GPA, een amfibie-Jeep. Het model was te haastig ontwikkeld, maar de Sovjets, die het grootste deel van de productie ervan kregen, vonden hem goed genoeg en beslisten na de oorlog zelfs om er een eigen versie van af te leiden. In totaal zijn zo’n 50.000 Jeeps naar het Oostfront gegaan.

4. Radiatorrooster van Jeep? Neen, van Ford

Het radiatorrooster van de Jeep is iconisch en vormt trouwens tot vandaag een herkenningsteken voor het merk. Maar eigenlijk is het een creatie van Ford. De constructeur had dit front ontwikkeld omdat het gemakkelijker, sneller en goedkoper was om te produceren. De platte motorkap maakte bovendien dat soldaten en officiers er een kaart op konden openplooien wanneer ze stilstonden.

De 5 geheimen van de Willys MB, de beroemde Jeep

5. De naam blijft een mysterie

De oorsprong van de naam Jeep blijft in nevelen gehuld. Sommigen zeggen dat hij komt van de codenaam GP (in het Engels uitgesproken als “Dzjiepie”) die Ford er aan gaf, anderen verwijzen naar een figuurtje uit de Popeye-stripreeks, Eugene the Jeep. Er zijn ook mensen die geloven dat het een acroniem is: “Just Enough Essential Parts” (net voldoende essentiële onderdelen)… Er zijn met andere woorden allerlei hypotheses.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km