Renault Scénic Vision Concept, de 100 % elektrische gezinswagen!

Zo zal de toekomstige Renault Scénic eruitzien wanneer hij in 2024 op de markt komt! Op enkele details na, onder andere in het interieur en onder de motorkap…

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 mei 2022
  • Toekomst

Van bij de start laat Renault weten dat deze concept car voor 90% identiek is aan de toekomstige productieversie van de Scénic. Aan de buitenkant in elk geval… En ja hoor, de Scénic als monovolume is verleden tijd. Het wordt een … ja, een wat eigenlijk? Groter dan een berline met zijn hoogte van 1,59 meter, maar toch niet met een verhoogde bodemvrijheid zoals bij een SUV of een crossover. Het is eerder een soort grote elektrische Mégane met een lengte van 4,49 meter. In het echt is het resultaat in elk geval overtuigend.

Praktische interieur

Na de Scénic en zijn geschiedenis bestudeerd te hebben, besloot Renault dat de ziel van het model niet zijn koetswerk was, maar eerder zijn gebruiksvriendelijke interieur. Dat kunnen we niet ontkennen. En met zijn indrukwekkende wielbasis van 2.835 m heeft deze auto interieurruimte te over! Binnenin zitten we duidelijk in een concept car, met luchtreinigers in de deuren en overal grote en kleine schermen. Die laatste, klein en vierkant, noemt Renault 'Widgets'. Er is ook een indrukwekkende hoeveelheid gerecycled materiaal, van de vloer tot de bekleding van de zetels.





Van concept naar productiemodel

De auto is voor 70% gemaakt uit gerecycleerde materialen. Hoewel dit op het productiemodel misschien niet het geval zal zijn, wordt de nieuwe Scenic ongetwijfeld groener dan ooit. Maar wat zullen we van deze concept terugvinden in de auto die in 2024 op de markt moet komen? Zijn uiterlijke design voor een (zeer) groot deel, maar misschien niet deze wielen, noch de 'tegendraads' openende deuren en al zeker niet zijn aandrijving! Deze 100% elektrische concept wordt immers aangedreven door een plug-in hybride die elektriciteit combineert met... waterstof!

Een plug-in die écht anders is

Onder de motorkap zit een waterstoftank met een capaciteit van 2,5 kg. Die wordt gecombineerd met een 40 kWh batterij en een brandstofcel die onder de vloer zit. Volgens berekeningen van de Franse autobouwer zou het dankzij deze combinatie mogelijk zijn om van Parijs naar Marseille te rijden met slechts een stop van 5 minuten om waterstof bij te tanken. Een reis van bijna 800 km! De 160 kW sterke elektromotor, identiek aan die van de Mégane, zit achterin. Deze concept car is dus een achterwielaandrijver.





Afspraak in 2024! 

De Franse ingenieurs bevestigen dat deze technologie niet in de productieversie van de Scénic gebruikt zal worden. De elektromotor zal naar voor verhuizen, voor een voorwielaangedreven Scénic. De ruimte die vrijkomt door het wegvallen van het waterstofgedeelte, zal ingenomen worden door een grotere batterij. 60 kWh of meer voor een bereik van meer dan 500 km? We zullen tot 2024 moeten wachten voor uitsluitsel.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault Scenic? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Scenic-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km