Renault stopt dan toch zijn productie in Rusland

Het Franse merk was zowat de enige Westerse autobouwer die doorging in Rusland, maar stopt nu dus ook.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 24 maart 2022
  • Sector

Rusland was een belangrijke markt voor de Renault-groep. Het heeft niet enkel een fabriek in Moskou, waar het eigen modellen bouwt (zoals de Captur en de Arkana), maar ook een aandeel in Avtovaz, bij ons bekend van Lada. Vlak na de Russische inval in Oekraïne schortte het Franse merk de productie op, net zoals alle andere Westerse merken, maar bouwde sinds kort opnieuw auto’s. Daarmee haalde het zich de woede van onder andere de Oekraïense minister van Buitenlandse zaken Dmytro Kuleba op de hals.


Productiestop en Avtovaz ter discussie

Gisteren kwam het directiecomité van Renault Group samen, en besliste om onmiddellijk de productie in Moskou te stoppen. Daarnaast herbekijkt de groep zijn volledige Russische verhaal. “Renault Group evalueert de mogelijke opties met betrekking tot het aandeel in Avtovaz, waarbij de Groep haar verantwoordelijkheid wil opnemen tegenover de 45.000 werknemers in Rusland,” klinkt het in het persbericht. Het bedrijf bevestigt ook dat het de nodige maatregelen neemt om aan de internationale sancties te voldoen.

De beslissing heeft financiële gevolgen voor Renault Group. Zo daalt de verwachte operationele marge van 4 naar 3% en wordt de cashflow beperkter, maar blijft wel positief. Wanneer de resultaten van het eerste half jaar bekendgemaakt worden, zal Renault waarschijnlijk de waarde van zijn operaties in Rusland in mindering brengen, voor een bedrag van 2,195 miljard euro.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km