MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het Franse merk was zowat de enige Westerse autobouwer die doorging in Rusland, maar stopt nu dus ook.
Rusland was een belangrijke markt voor de Renault-groep. Het heeft niet enkel een fabriek in Moskou, waar het eigen modellen bouwt (zoals de Captur en de Arkana), maar ook een aandeel in Avtovaz, bij ons bekend van Lada. Vlak na de Russische inval in Oekraïne schortte het Franse merk de productie op, net zoals alle andere Westerse merken, maar bouwde sinds kort opnieuw auto’s. Daarmee haalde het zich de woede van onder andere de Oekraïense minister van Buitenlandse zaken Dmytro Kuleba op de hals.
Gisteren kwam het directiecomité van Renault Group samen, en besliste om onmiddellijk de productie in Moskou te stoppen. Daarnaast herbekijkt de groep zijn volledige Russische verhaal. “Renault Group evalueert de mogelijke opties met betrekking tot het aandeel in Avtovaz, waarbij de Groep haar verantwoordelijkheid wil opnemen tegenover de 45.000 werknemers in Rusland,” klinkt het in het persbericht. Het bedrijf bevestigt ook dat het de nodige maatregelen neemt om aan de internationale sancties te voldoen.
De beslissing heeft financiële gevolgen voor Renault Group. Zo daalt de verwachte operationele marge van 4 naar 3% en wordt de cashflow beperkter, maar blijft wel positief. Wanneer de resultaten van het eerste half jaar bekendgemaakt worden, zal Renault waarschijnlijk de waarde van zijn operaties in Rusland in mindering brengen, voor een bedrag van 2,195 miljard euro.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...