STLA Large: krachtige basis voor elektrische Alfa's en Maserati's

Stellantis heeft enkele technische details van het nieuwe STLA Large-platform onthuld, waarvan Alfa Romeo en Maserati gebruik zullen maken voor hun elektrische topmodellen. Peugeot, DS en Lancia komen in ieder geval tot 2026 echter niet in aanmerking.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 januari 2024
  • Sector

Stellantis bevestigde reeds in de zomer van 2021 dat zijn elektrificatiestrategie op grote schaal gebaseerd zou worden op vier nieuwe platforms met de naam STLA. Drie van die platforms zijn voorbehouden voor personenwagens en zijn ingedeeld volgens hun grootte: STLA Small, STLA Medium en STLA Large. Het vierde platform (STLA Frame) is bedoeld voor pick-ups of grote terreinwagens.

Nu het eerste model op het middelgrote platform STLA Medium is voorgesteld, met name de Peugeot e-3008, bevestigt Stellantis nu enkele technische kenmerken van het grotere platform STLA Large.

Vooral voor Noord-Amerika

Het STLA Large-platform is vooral bedoeld voor grotere modellen (D- en E-segment) en wordt eerst gelanceerd op de Noord-Amerikaanse markt met modellen van Dodge en Jeep (met bijvoorbeeld de Wagoneer S). Het platform is gemaakt voor wagens met een lengte van 4,76 tot 5,13 m en met een breedte van 1,90 tot 2,03 m.

Stellantis bevestigt dat er acht nieuwe modellen op deze basis van vijf merken op de planning staan tussen 2024 en 2026. Naast Dodge en Jeep weten we al dat het om Chrysler, Alfa Romeo en Maserati gaat met de eerste modellen op het STLA Large-platform in de komende twee jaar. De andere merken van de groep, zoals Peugeot, Lancia, DS, Opel of Citroën, zullen er op korte termijn dus geen gebruik van maken.

Multi-energie

Stellantis heeft daarnaast heel wat technische kenmerken gedeeld van dit multi-energieplatform. Hoewel het dient als ruggengraat voor de elektrificatie van de grotere modellen van Stellantis, is STLA Large nog steeds ontwikkeld voor verbrandingsmotoren en hybrides. Voor volledig elektrische merken ondersteunt het 400- en 800 volt-oplossingen. We weten ook dat de EDM-aandrijfmodules (met de motor, omvormer en overbrenging in één unit) op de voor- of de achteras geplaatst kunnen worden, of natuurlijk allebei.

85 tot 118 kWh

Er worden verschillende batterijpakketten voorzien voor het STLA Large-platform, met capaciteiten van 85 tot 118 kWh. Stellantis bevestigt dat het daarmee op een autonomie van 800 km mikt. We weten ook dat de 800 volt-configuratie laadsnelheden tot 4,5 kWh per minuut mogelijk moet maken. Nog een pittig prestatiefeitje: de topmodellen op dit platform moeten in staat zijn om in "ongeveer" 2 seconden naar 100 km/u te sprinten!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km