Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Het is duidelijk dat de premiummerken opnieuw de locomotief zijn van de nieuwe inschrijvingen in België in het begin van 2024!
Na de balans te hebben opgemaakt van de nieuwe inschrijvingen en de tweedehands inschrijvingen voor heel 2023 in België, werpen we nu al een eerste blik op de automarkt in 2024.
Laten we beginnen met het goede nieuws: met 46.667 nieuw ingeschreven wagens had de Belgische automarkt zijn beste maand januari in vier jaar. Ter vergelijking: in januari 2021, het eerste jaar zonder Autosalon door de Covid-crisis, telden we slechts 37.735 nieuwe inschrijvingen op onze markt.
Nog een onmiskenbaar feit als we naar de inschrijvingscijfers van Febiac kijken: de premiummerken trekken opnieuw de markt voor nieuwe wagens in België. De Duitse Drie bezetten dan ook de top 3 van de markt. Zoals al enkele jaren het geval is, is BMW opnieuw het favoriete merk van de Belgen met meer dan 5.400 nieuwe inschrijvingen in januari. Maar Audi zette ook een mooie prestatie neer op de tweede plek, met meer dan 4.500 inschrijvingen. Dat is een groei van meer dan 70% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar! In januari 2023 was Audi namelijk zesde op de markt, met 'slechts' 2.632 inschrijvingen...
Mercedes was nog tweede in 2023, maar moet nu genoegen nemen met de derde plek op het podium in het begin van 2024, met 3.882 inschrijvingen. Het merk met de ster kan dus niet op tegen de sterke prestatie van Audi, met een relatief zwakke groei van 8,31% ten opzichte van vorig jaar. BMW wist trouwens ook 31,07% meer wagens in te schrijven dan in januari 2023.
Met 3.414 nieuwe inschrijvingen domineert Volkswagen (4e) de 'generalistische' merken, voor Toyota (6e), dat 2.609 nieuwe auto's wist in te schrijven. Tussen die twee vinden we Volvo terug, met iets meer dan 3.200 inschrijvingen. Een mooi resultaat voor het Zweedse merk, dat het daarmee 68,92% beter doet dan in 2023.
De top 10 wordt vervolledigd door Peugeot (- 20,16%), Dacia (+ 67,34%), Skoda (+ 26,92%) en Renault (+ 10,65%). Voor de volledigheid merken we op dat Tesla nu net buiten de top 10 valt, met een elfde plek. Met 1.826 nieuwe inschrijvingen in januari 2024 kwam het volledig elektrische merk wel zeer dicht in de buurt van Renault (1.901 inschrijvingen)... Dat is een groei van bijna 200% voor Tesla ten opzichte van januari 2023 (+ 199,84%).
Natuurlijk omvatten de inschrijvingscijfers van januari nog niet de nieuw bestelde wagens tijdens de salonperiode, op de stockmodellen na. We zullen de komende maanden dus moeten zien of de annulatie van het traditionele Autosalon van Brussel in 2024 een negatieve impact zal hebben op de inschrijvingen in ons land.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!