Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De officiële cijfers zijn binnen: dit zijn de automerken die de Belgen het meest hebben verleid afgelopen jaar. Een top 10 die opnieuw wordt gedomineerd door premiummerken. En een normaal gesproken populair merk viel afgelopen jaar uit de boot...
Zoals al even verwacht, kan BMW officieel uitpakken met het feit dat het opnieuw het populairste automerk van België is. En dat voor het derde jaar op rij! Het Beierse merk heeft dan ook de meeste nieuwe inschrijvingen in 2023 weten te verzamelen onder de in totaal 476.675 nieuwe nummerplaten die de afgelopen twaalf maanden werden uitgegeven. Dat is bovendien een stevige verbetering (+30,13%) ten opzichte van dezelfde periode in 2022 (366.303 inschrijvingen). Het beste resultaat voor de Belgische automarkt sinds het uitbreken van de Covid-19-pandemie in 2020. Daarmee naderen we stilletjes aan het marktgemiddelde van de afgelopen tien jaar, met een verschil van 'slechts' 6.065 stuks ten opzichte van dit gemiddelde.
Zoals we in de loop van 2023 hebben kunnen vaststellen, is dit resultaat vooral te danken aan bedrijfswagens. Auto's die door bedrijven zijn ingeschreven waren goed voor meer dan twee derde van de nieuwe inschrijvingen in 2023 (>67% van de markt). Het mag dus geen verrassing zijn dat vooral de premiummerken aan de top stonden in 2023, die zeer actief zijn binnen dit segment. Naast BMW dat aan de leiding gaat met meer dan 50.000 inschrijvingen (50.579 exemplaren), klimt Audi naar de derde plaats van het podium met 35.396 wagens, een haar voor Mercedes (4e met 35.263 nieuwe inschrijvingen), waarmee de volgorde van 2022 is omgedraaid. Ook Volvo verschijnt in de top 10 van meest ingeschreven merken in 2023, op de 8e plaats met 21.329 inschrijvingen.
Bij de meer generalistische merken blijft Volkswagen de duidelijke leider op onze markt. Het Duitse merk staat tweede in de ranglijst, met enkel BMW voor zich in het algemene klassement, met 45.272 inschrijvingen. Peugeot, als vijfde, volgt met 29.348 inschrijvingen, voor Renault (6e met 24.694 exemplaren) en Toyota (7e met 23.534 exemplaren). Dacia en Kia vervolledigen de top 10 met respectievelijk 21.007 en 18.586 nieuwe inschrijvingen.
We merken op dat Citroën uit de top 10 van 2023 is verdwenen, hoewel het Franse merk nog op de 8e plek stond in 2022. Afgelopen jaar moest het zich tevreden stellen met een 14e plaats op de Belgische markt, met 15.641 inschrijvingen. Daarmee staat het net achter Tesla, die een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt bij ons. Zo is het Amerikaanse merk niet enkel dominant op de markt van elektrische wagens, maar klimt het ook naar de 13e plaats in het algemene klassement met zijn 16.012 inschrijvingen.
1. BMW: 50.579 inschrijvingen
2. Volkswagen: 45.272 inschrijvingen
3. Audi: 35.396 inschrijvingen
4. Mercedes: 35.263 inschrijvingen
5. Peugeot: 29.348 inschrijvingen
6. Renault: 24.694 inschrijvingen
7. Toyota: 23.534 inschrijvingen
8. Volvo: 21.329 inschrijvingen
9. Dacia: 21.007 inschrijvingen
10. Kia: 18.586 inschrijvingen
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.