Analyse van de Belgische automarkt in 2023

Wat kunnen we leren van de Belgische automarkt voor het laatste kwartaal van 2023?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 november 2023
  • Sector

Na de eerste trends voor 2023 te hebben vastgesteld op basis van de inschrijvingscijfers van de eerste helft van het jaar, en ook de top 10 van de populairste modellen in België tijdens de eerste 9 maanden van het jaar te hebben benoemd, kijken we nu wat we kunnen leren uit de cijfers van de Belgische automarkt nu we richting de laatste weken van het kalenderjaar gaan.

De eerste positieve vaststelling: de opleving die we in het begin van het jaar zagen qua inschrijvingscijfers van nieuwe auto's, wordt nu duidelijk bevestigd. Met 374.848 nieuwe inschrijvingen in de eerste 9 maanden van het jaar, is 2023 duidelijk het jaar van de terugkeer naar een groeiende markt. We zitten daarbij weer dichtbij het gemiddelde niveau van de laatste jaren. Op basis van deze tussentijdse cijfers kunnen we inschatten dat het totaal van 2023 in de buurt zou moeten komen van 475.000 inschrijvingen, waarmee het de beste prestatie wordt van de jaren 2020. Een niveau dat aan het begin van het vierde kwartaal lijkt te worden bevestigd, met opnieuw een positief resultaat in oktober (+26,6% vergeleken met oktober 2022).

Nog minder evenwichtige markt...

De andere trend die we aan het einde van de eerste heflt van 2023 konden vaststellen en die nu nog maar eens wordt bevestigd door de cijfers van het derde kwartaal, is het onevenwicht op de markt tussen de particuliere en zakelijke klanten. Bedrijfswagens vertegenwoordigen nu zowat 70% van de nieuwe inschrijvingen in België. Meer in detail vertegenwoordigen auto's op naam van bedrijven nu 68% van de inschrijvingen van nieuwe wagens tijdens de eerste 9 maanden van 2023, tegenover 57,4% in 2019, voor de pandemie.

Deze verschuiving heeft een significante impact op de verdeling van de soorten motorisaties van nieuwe auto's die op onze wegen komen. Particulieren bestellen bijna uitsluitend auto's met een benzinemotor, of eventueel een gewone hybride. Meer dan 90% van de nieuw ingeschreven wagens van particulieren in 2023 zijn niet 'oplaadbaar'.

Om de welbekende fiscale redenen, kiezen professionals dan weer massaal voor plug-inhybrides en volledig elektrische wagens. Deze oplaadbare auto's (BEV+PHEV) hebben tegenwoordig een meerderheid in handen, met 52,4% marktaandeel bij de bedrijfswagens.

Tegelijkertijd blijft diesel maar terrein verliezen in België. Aan het einde van het derde kwartaal van 2023 vertegenwoordigde dit type brandstof nog maar minder dan 10% van de nieuw ingeschreven wagens. Ter herinnering: over heel 2018 gerekend spraken we nog over bijna... 80% (78,9%)! 

... maar wel 'groener'

Deze groei van het aantal geëlektrificeerde wagens, gedragen door de professionele markt, heeft dan ook een onmiskenbare impact op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens in België. Aan het einde van Q3 2023 zat het gemiddelde aan nog maar 86 g/km volgens de WLTP-cyclus. Een historisch dieptepunt, zelfs met de vorige en gunstigere NEDC-cyclus meegerekend.

De populairste auto's in België in 2023

Laten we dit korte overzicht van de Belgische automarkt afsluiten door eens te kijken naar de populairste modellen van het moment bij particulieren en bij bedrijven. Twee lijstjes die duidelijk de verschillende verwachtingen tonen tussen beide markten. De Tesla Model Y die de markt voor bedrijfswagens domineert, is volledig elektrisch en heeft een vanafprijs van 47.970 euro in België. De Dacia Sandero, die de voorkeur geniet van particuliere klanten, heeft dan weer een vanafprijs van 11.990 euro... en is voorlopig nog vrij van enige elektrificatie.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km