Top 10 van de automerken in België in 2021

De Belgische personenwagenmarkt sluit 2021 af met 383.123 inschrijvingen, een daling met meer dan 10% (-11,2%) ten opzichte van 2020, wat al een ‘ingewikkeld’ jaar was… Maar welke merken wisten zich in 2021 te onderscheiden?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 januari 2022
  • Sector

Met een daling in de maand december van meer dan 30 % (-32,2%) in vergelijking met dezelfde maand in 2020, kon de trend van het afgelopen jaar niet omgebogen worden… De Belgische personenwagenmarkt bleef in 2021 dus steken op ‘slechts’ 383.123 inschrijvingen. We zijn ver verwijderd van de zowat 500.000 nieuwe auto’s die er in de ‘pre-coronajaren’ ingeschreven werden. 

Heel late leveringen…

Maar de inschrijvingscijfers laten zich niet (enkel) verklaren door een daling van de interesse door de consument. Ze zijn vooral zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. De orderboeken bij de invoerders zouden wel degelijk goedgevuld zijn, maar de levering van de voertuigen laat volgens Febiac heel lang op zich wachten. 

BMW historisch op kop

Hoe dan ook, sommige merken slagen er toch in om hun voordeel te doen bij de situatie. Te beginnen met BMW, dat een historisch record laat optekenen in 2021: de Duitse autobouwer is voor het eerst in zijn geschiedenis marktleider wat het aantal inschrijvingen in België betreft. 

“Een aantrekkelijk gamma, een sterke vraag naar duurzame mobiliteit en een gestegen klantentevredenheid zijn de belangrijkste redenen voor ons succes,” zegt Eddy Haesendonck, CEO van BMW Group Belux. 

Top 10 van de automerken in België in 2021:


1. BMW: 38.962 inschrijvingen

2. Volkswagen: 34.349 inschrijvingen

3. Peugeot: 28.479 inschrijvingen

4. Audi: 28.016 inschrijvingen

5. Mercedes: 27.525 inschrijvingen

6. Renault: 20.203 inschrijvingen

7. Citroën: 18.327 inschrijvingen

8. Opel: 16.946 inschrijvingen

9. Skoda: 15.874 inschrijvingen

10. Toyota: 15.796 inschrijvingen


 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km