Vergeten concept: Citroën C60, de mini-DS die er nooit kwam

Tussen de extreem populaire 2PK en de heerlijke DS gaapte een enorme kloof, die Citroën vanaf de tweede helft van de jaren ’50 probeerde te dichten. Dat was het doel van deze C60, een soort bijzonder geavanceerde mini-DS.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 december 2020
  • Divers

In 1956 werd een eerste prototype uitgewerkt: de C10. Die wist echter niet te overtuigen en Citroën begon aan een tweede studie: de C60. De tijd drong echter en in 1961 bracht Citroën snel de Ami6 uit. Die werd gezien als een tijdelijk project om de tijd te overbruggen tot de in 1960 gecreëerde C60 op de markt zou komen. Het matige onthaal dat de Ami6 te beurt viel deed de C60 echter in de vergetelheid geraken…

Verbluffende kenmerken

Uiterlijk zien we een aantal elementen die van de DS zijn overgenomen, zoals het front, gecombineerd met de bijzonder controversiële omgekeerde achterruit van de Ami6. Mechanisch werd echter voor specifieke oplossingen gekozen: een luchtgekoelde viercilinderboxer, afgeleid van de motor van de 2PK, in twee versies: 1,1 en 1,4 liter. Voor de krachtigste versie werd zelfs een hydropneumatische ophanging overwogen, afgeleid van die van de DS. Hij was met andere woorden een soort GS voor zijn tijd. Helaas leidde het prototype zoals zovele andere nooit tot productie… terwijl hij het merk wel een fortuin had gekost.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km