Vergeten concept: Trevi Bimotore, een waanzinnige Lancia met 2 motoren

Het is 1984. Tegen alle verwachtingen in wordt de Lancia 037 ondanks zijn achterwielaandrijving wereldrallykampioen. Maar Lancia beseft ook dat dit succes enkel kan worden bestendigd door op vierwielaandrijving over te stappen. Omdat de constructeur alles graag wat ‘anders’ doet, ontwikkelt het een merkwaardige berline: de Trevi Bimotore.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 december 2019
  • Divers

Met een krap budget maar verbeelding op overschot ontwikkelt Giorgio Pianta, de testpiloot van het huis, een prototype met vierwielaandrijving. Net zoals Citroën vele jaren eerder met zijn 2CV Sahara kiest de Italiaan voor een behoorlijk originele oplossing: een tweede motor op de achteras. Om heel eerlijk te zijn heeft die achteras meer van een vooras die 180 graden is gedraaid.

Achterin ligt dezelfde motor als voorin: een 2.0-viercilinder Volumex (met compressor). Het gecombineerde vermogen ligt tussen de 270 en de 300 pk. De eerste tests zijn echter teleurstellend: de auto is loodzwaar en de achtermotor kampt met oververhittingsproblemen. Het idee wordt dus geschrapt, maar Lancia neemt wel een paar ideeën van het concept over in de straatversie van zijn nieuwe rallywagen, de Delta S4, zoals de velgen en de motorinplanting. En gelukkig heeft de Fiat-groep het prototype van de Bimotore zorgvuldig bewaard.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km