Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Hij werd in 1973 gekroond tot Auto van het Jaar, kent een mooie carrière en bevestigt de reputatie van het merk wat bouwkwaliteit betreft. En toch is de eerste generatie van de Audi 80 volledig verdwenen uit het straatbeeld! Erger nog: zelfs de specialisten lijken hem vergeten te zijn!
Halverwege het jaar 1972 werd de Audi 80 (Type B1) voorgesteld aan het grote publiek. Met zijn voorwielaandrijving was hij relatief modern, en hij kreeg een elegante en verzorgde look. De Audi 80 was zowel leverbaar in 2- als vierdeurs uitvoering, en hoewel hij niet meteen een kanon was, beschikten zijn 1,3 en 1,5 liter motoren over genoeg reserves om hem aangenaam te doen rijden. Zijn mooie bouwkwaliteit en de afwezigheid van echte tekortkomingen vielen in de smaak: in 1973 werd hij door de Europese autojournalisten uitgeroepen toe Auto van het Jaar!
Om wat pit te geven aan het model en daarmee ook zijn imago op te bouwen, biedt Audi al snel een GT-uitvoering aan met een 1,5 liter motor die 100 pk levert. Daarmee beloofde de Audi 80 een topsnelheid van 175 km/u, om zo de Renault R8 Gordini te evenaren! Deze topversie ging niet onopgemerkt voorbij: hij was enkel beschikbaar als tweedeurs en kreeg een matzwarte motorkap voor een sportievere look. De GT-versie krijgt al snel een GT/E-benaming dankzij een injectiemotor die niet enkel 10 pk meer levert, maar ook de grens van de 180 km/u weet te doorbreken.
Doorheen de jaren krijgt de Audi 80 een restyling en performantere motoren. Zijn carrière eindigt in 1978. Hij was destijds modern, en weet ook vandaag nog te overtuigen: betrouwbare en performante motoren in GT en GT/E-uitvoering, een rijgedrag dat sceptische chauffeurs geruststelt en een robuustheid die het merk alle eer aandoet. Toch is het voor liefhebbers bijzonder moeilijk om er vandaag één in goede staat te vinden, vooral in de zeldzame GT of GT/E-uitvoering! Denk echter niet dat die zeldzaamheid hoge prijzen oplevert: de Audi 80 wisselt, sportieve versies buiten beschouwing gelaten, over het algemeen van eigenaar voor minder dan 10.000 euro!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.