Vergeten model: de Fiat 850, de betaalbare oldtimer bij uitstek!

Terwijl de Fiat 500 en 600 steeds meer luxe-objecten worden voor gegoede verzamelaars blijft het grotere zustermodel, de '850', vreemd genoeg in de schaduw. En dat ondanks een merkelijk veelzijdiger karakter. Hoog tijd om deze klassieker uit de jaren zestig te herontdekken!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 februari 2023
  • Divers

Na de oorlog veert Fiat aan een verbluffende snelheid opnieuw recht, met name dankzij het succes van de kleine 500! De Italiaanse autobouwer wordt zo al snel gezien als één van de belangrijkste spelers die het Italiaanse volk “weer op pad” krijgt. Naarmate de klanten meer middelen krijgen, wil Fiat natuurlijk de vraag volgen en werkt het aan een groter en beter uitgerust aanbod. Bovendien vindt de directie begin jaren '60 dat het uitgebreide gamma één belangrijk minpunt kent: de leemte tussen de 600, een grote stadswagen, en de 1100, een kleine berline. In dat gat past volgens hen perfect wat we vandaag een “veelzijdige compacte middenklasser” zouden noemen.

Alles achterin! 

Zo ziet in 1964 dus de 850 het levenslicht. Dante Giacosa, de man aan het roer van het project, probeert de directie er eerst van te overtuigen om van de “alles achterin”-opbouw naar “alles voorin” over te schakelen, maar tevergeefs. Na die pertinente weigering ontwerpt hij een heel nieuwe en goed uitgedachte kleine vierdeurs stadsauto met de motor achterin... Helaas: dat project verkoopt de directie aan Enrico Pigozzi, de CEO van Simca, die er de Simca 1000 van maakt. Alweer een klap dus voor de briljante ingenieur bij Fiat, die in allerijl alweer een nieuw project moet ontwerpen!

Een grotere afgeleide

Bij gebrek aan tijd beslist Giacosa om het nieuwe model gewoon te baseren op de Fiat 600, maar dan een maatje groter. Het grotere 850 cc-blok levert 34 pk en bezorgt de auto meteen een veel hogere topsnelheid, tot boven de 120 km/u... In de loop der jaren krijgt het model nog krachtigere versies (de Super met 37 pk en nog later de Special met 47 pk in 1968), herziene uiterlijke stijldetails en – vooral – heel aantrekkelijke Coupé- en Spider-varianten.

Vandaag... 

Vandaag vallen vooral de Coupé en de Spider in de smaak bij verzamelaars. Met hun kleine viercilinder die tot 47 of zelfs 52 pk werd opgedreven, leveren die versies van de Fiat 850 verrassend speelse prestaties en vormen ze een uitstekende instap in de wereld van de oldtimers. Op roestvorming na (de grote plaag van auto's uit die tijd) is dit een heel makkelijk te onderhouden en best betrouwbare klassieker. Reken daarbij nog de toegankelijke prijzen (voor alle versies minder dan 10.000 euro) en je weet dat je een prima zaakje kan doen! Voor de helft van dat bedrag vind je zelfs een berline in degelijke staat. Die is minder sexy maar wel praktischer dan zijn sportieve zustermodellen en blijft tot op vandaag nog heel miskend.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km