Vergeten model: Rover Vitesse, de reuzenkiller?

Er was ooit een tijd toen het nog een goed idee was om de snelheid van een auto aan te prijzen. Tegenvoordig een vreemd concept, maar het idee leverde Rover wel een van zijn meest iconische creaties op: de SD1 Vitesse.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 mei 2023
  • Divers

Een sexy lijn, maar hopeloos verouderd qua ontwerp en vaak slecht gebouwd: zo kan je de Rover SD1 samenvatten. Hij kwam in 1976 op de markt en leed sterk onder de vergelijking met de sterke Duitse berlines. Hoewel het commerciële debuut van de SD1 bemoedigend was, stortten de verkopen snel in door de rampzalige reputatie van de Leyland-groep op vlak van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit als gevolg van de aanhoudende sociale onrust in het VK. Om zijn reputatie te herstellen, kreeg de Rover SD1 een facelift in 1981, met het jaar nadien ook nog eens een sportieve versie: de toepasselijk genoemde 'Vitesse'.

Gespierd

Op visueel vlak onderscheidt deze versie door zijn trainingspak dat bestaat uit dikke zijschorten, een grote achterspoiler en natuurlijk de onmisbare 'Vitesse'-stickers! Onder de motorkap is er echter geen half werk geleverd: de 3,5 liter-V8 van GM-origine (die inmiddels al bijna 20 jaar oud was!) wordt van lucht en brandstof voorzien dankzij een elektronische injectie. De 192 pk die het blok levert, worden overgebracht naar de achterwielen via een manuele vijfbak. Een goed genoeg recept om een top van 220 km/u te halen en de 100 km/u te bereiken in minder dan 7,5 seconden. En hoewel de V8 geen liefhebber is van toeren maken, geven zijn veelzijdigheid, zijn rauwe geluid en de manuele versnellingsbak een sportief temperament aan het totaalplaatje.

Helaas wordt de levendigheid van de motor slecht bijgestaan door een zwak chassis met een starre achteras en trommelremmen achter. De Rover kan dus niet pochen met dezelfde homogeniteit van de Teutoonse berlines waar hij de strijd mee wou aangaan. In 1984 was het over en uit: BMW stelt de M5 voor met zijn 286 pk, zijn perfect afgestelde chassis en zijn weelderige interieur, waar iedereen laaiend enthousiast over was. De Rover Vitesse blijft een verouderde auto en bleef achter ten opzichte van deze krachtpatser.

Twin Plenum

Rover probeerde wel bescheiden tegengas te geven met een 'Twin Plenum'-versie, beperkt tot 500 exemplaren en uitgerust met twee brandstofinjectiekleppen. De motor wordt er een stuk krachtiger van, maar dat wordt nooit officieel bevestigd. Rover wilde namelijk extra homologatiekosten vermijden in de raceklassen waar de SD1 aan deelnam en kondigde als gevolg daarvan een identiek vermogen aan ten opzichte van de andere versies!

Al deze inspanningen liepen uit op een flop: er werden minder dan 4.000 exemplaren geproduceerd van de SD1 Vitesse, die in productie bleef tot in 1986. Maar vandaag begint het model de interesse van verzamelaars te wekken...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben je op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze oldtimer-zoekertjes hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km