Welke ongebruikelijke motor ligt in deze klassieke Ford F-100?

Nu restomods steeds meer ingeburgerd geraken, zal niemand nog verrast zijn dat deze oldtimer techniek van de elektrische Mustang Mach-E heeft. Maar hij dient vooral als uithangbord voor een nieuw product van Ford.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 november 2021
  • Straf

Onder het oerklassieke koetswerk van deze Ford F-100 pick-up uit 1978 schuilt enkel moderne techniek. Als de laagprofielbanden het nog niet zouden hebben verraden, dan doet het interieur dat wel: daar zien we het stuurwiel, de bedieningsknoppen en – vooral – de twee grote digitale schermen uit de Ford Mustang Mach-E. Want jawel, aan de vooravond van het elektrische tijdperk heeft Ford samen met een reeks partners een elektrische aandrijflijn in deze klassieker gegooid. Dankzij twee elektromotoren – een vooraan en een achteraan – heeft dit oudje liefst 486 pk en 860 Nm aan koppel ter beschikking. Het is eens wat anders dan een loodzware, gorgelende V8 met nauwelijks meer vermogen dan een atmosferische diesel.


Reclamepaneel

Heeft Ford plannen om deze restomod in productie te nemen, zoals Opel overweegt met zijn Manta GSe? Neen. De F-100 Eluminator, zoals hij voluit heet, dient vooral als een rijdend reclamebord voor zijn “electric crate motor”: je kan voortaan de elektromotor uit de Mustang Mach-E apart bestellen bij Ford om hem in je eigen hobbyproject te gooien.


De motor is goed voor 285 pk en 429 Nm aan koppel, en kan naar wens in tweevoud worden gebruikt zoals in de Eluminator, voor vierwielaandrijving en (veel) meer vermogen. In de VS is het niet uitzonderlijk dat grote constructeurs motoren afzonderlijk verkopen. Zo lanceerde Chevrolet heel recent nog de 10,3 liter grote en meer dan 1.000 pk sterke ZZ632/1000 V8-motor.


Ford vraagt voor één elektromotor 3.900 dollar, omgerekend een 3.370 euro volgens de huidige wisselkoers.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km