Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Nu restomods steeds meer ingeburgerd geraken, zal niemand nog verrast zijn dat deze oldtimer techniek van de elektrische Mustang Mach-E heeft. Maar hij dient vooral als uithangbord voor een nieuw product van Ford.
Onder het oerklassieke koetswerk van deze Ford F-100 pick-up uit 1978 schuilt enkel moderne techniek. Als de laagprofielbanden het nog niet zouden hebben verraden, dan doet het interieur dat wel: daar zien we het stuurwiel, de bedieningsknoppen en – vooral – de twee grote digitale schermen uit de Ford Mustang Mach-E. Want jawel, aan de vooravond van het elektrische tijdperk heeft Ford samen met een reeks partners een elektrische aandrijflijn in deze klassieker gegooid. Dankzij twee elektromotoren – een vooraan en een achteraan – heeft dit oudje liefst 486 pk en 860 Nm aan koppel ter beschikking. Het is eens wat anders dan een loodzware, gorgelende V8 met nauwelijks meer vermogen dan een atmosferische diesel.
Heeft Ford plannen om deze restomod in productie te nemen, zoals Opel overweegt met zijn Manta GSe? Neen. De F-100 Eluminator, zoals hij voluit heet, dient vooral als een rijdend reclamebord voor zijn “electric crate motor”: je kan voortaan de elektromotor uit de Mustang Mach-E apart bestellen bij Ford om hem in je eigen hobbyproject te gooien.
De motor is goed voor 285 pk en 429 Nm aan koppel, en kan naar wens in tweevoud worden gebruikt zoals in de Eluminator, voor vierwielaandrijving en (veel) meer vermogen. In de VS is het niet uitzonderlijk dat grote constructeurs motoren afzonderlijk verkopen. Zo lanceerde Chevrolet heel recent nog de 10,3 liter grote en meer dan 1.000 pk sterke ZZ632/1000 V8-motor.
Ford vraagt voor één elektromotor 3.900 dollar, omgerekend een 3.370 euro volgens de huidige wisselkoers.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.