Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Met zijn batterijcapaciteit van 69 kWh, een rijbereik van 400 tot 440 km en een startprijs van zo’n € 45.000 ziet deze Zeekr X er veelbelovend uit.
Op het moment dat we voor het eerst reden met de 001 shooting brake, konden we meteen ook van dichtbij kennismaken met de eerste compacte premium SUV van Zeekr, de X. Die staat op hetzelfde platform als de Volvo EX30 en Smart #1, maar is iets groter: 4,43 meter lang, 1,84 meter breed en 1,57 meter hoog.
Of je de looks van de Zeekr X nu kan appreciëren of niet, je moet toegeven dat het koetswerk over enkele unieke details beschikt. Zo is er onder andere het kleine ronde scherm op de B-stijl waarmee je bijvoorbeeld makkelijk het laadniveau van de batterij kan checken. Praktisch, maar er is meer: toegang krijgen tot de X kan enkel elektronisch. Om de deuren van buitenaf te openen, moet je letterlijk je hand in het koetswerk schuiven om op een aanraakgevoelig oppervlak te duwen. Van binnenuit zorgt een druk op een knop ervoor dat de deur opent. En zoek ook niet naar een handgreep voor de kofferklep, de koffer open je door een knop onder het logo van het merk in te drukken.
Binnenin vinden we kwalitatieve materialen en een dito afwerking, met een eenvoudige en bijna minimalistische look… behalve dan wat de schermen betreft. Je vindt er twee in deze Zeekr X: een digitale instrumentencluster met een diameter van 8,8 duim en een centraal infotainmentscherm met een diameter van 14,9 duim. Dat laatste heeft wat weg van een enorme smartphone en net zoals in de 001 reageert het snel, is het makkelijk te bedienen en verbindt het draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. En maar goed ook, want er is geen enkele fysieke bedieningsknop te vinden aan boord. Het enige waar je op kan drukken, is een inklapbaar haakje waar je een tas aan kan hangen. De twee schermen worden bijgestaan door een head-up display die 14,7 duim meet.
Dankzij zijn wielbasis van 2,75 meter is er aan plaats geen gebrek in deze Zeekr X, zelfs achterin. Zijn koffer is dan weer 362 liter groot. Net als bij zijn grote broer vind je vooraan onder de motorkap net genoeg plek om de laadkabel in op te bergen.
De Zeekr X bestaat in twee uitvoeringen: Long Range en Privilege. De eerste biedt één enkele elektromotor op de achteras, met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een koppel van 343 Nm. Daarmee sprint de Chinese SUV vanuit stilstand naar de 100 km/u in 5,6 seconden, en is hij tot 180 km/u snel. De standaarduitrusting is ook bij deze versie al bijzonder compleet. De Privilege heeft recht op twee elektromotoren die een gecombineerd totaalvermogen leveren van 315 kW (418 pk) en een koppel van 543 Nm voor een 0 naar 100 in 3,8 seconden en ook hier een top van 180 km/u. De meeruitrusting ten opzichte van de Long Range omvat een 22 kW boordlader, 20-duims velgen en massagezetels vooraan. Beide versies worden geleverd met een identiek batterijpakket met een capaciteit van 69 kWh. Zeekr schat dat de Long Range daarmee een rijbereik kan bieden van 440 km en de Privilege 400 km. De SUV beschikt ook over een maximaal DC-laadvermogen van 150 kW om zijn batterij van 10 naar 80 procent op te laden in minder dan 30 minuten.
Tijdens deze eerste kennismaking met deze X SUV, gaf Zeekr meteen ook prijzen vrij voor een aantal landen. Jammer genoeg was dat nog niet het geval voor België, maar gewoon ter informatie geven we mee dat de prijs van de Long Range in Nederland € 44.990 bedraagt, en die van de Privilege € 49.490. Net zoals voor de grotere 001 zegt Zeekr dat de verdeling in ons land vanaf volgend jaar mogelijk is.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.