Testen

Test: Jaguar XF, Britse klasse en einde van een tijdperk

De XF is nog een model uit het ‘klassieke’ tijdperk van Jaguar, dat aan de vooravond staat van zijn elektrische transformatie. Is deze Britse klassebak dan nog mee met zijn tijd anno 2023?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 11 september 2023
  • Jaguar
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Tijdloos en elegant design
  • Hoogwaardig interieur
  • Rijplezier
  • Beperkt motorenaanbod, geen hybrides
  • Verhouding formaat/binnenruimte
  • Restwaarde en reputatie qua betrouwbaarheid

We flitsen even terug naar 2007, toen de eerste generatie Jaguar XF de veel klassieker ogende S-Type opvolgde en zo een nieuw tijdperk voor het Britse premiummerk aftrapte. Vandaag, 16 jaar later, staat Jaguar opnieuw voor een kantelpunt. Premium wordt luxe, en brandstof wordt elektrisch. Daarmee is de intussen tweede generatie XF ironisch genoeg een van de meest ouderwetse modellen geworden van het Jaguar-gamma, na te zijn ontstaan als pionier. Laten we zien of er nog wat leven zit in de klassieke reisberline en -break.



Tijdloos design

Deze tweede generatie Jaguar XF stamt alweer uit 2015. Een gezegende leeftijd in het huidige autolandschap, maar Jaguar heeft het model niet zomaar aan zijn lot overgelaten. De XF kreeg in 2020 een facelift die hem een iets scherpere snoet gaf en vooral grote verbeteringen met zich meebracht voor het interieur. Het koetswerk had minder werk nodig, want het stijlvolle en tijdloze design van Ian Callum is vandaag ook nog steeds een lust voor het oog. Je kan de XF als berline of als Sportbrake (break) krijgen. Beide varianten zijn 4,96 m lang en 1,88 m breed, de Sportbrake is met zijn 1,49 m een kleine 4 cm hoger dan de sedan.

Pivi Pro

Aan boord heb je sinds de facelift van 2020 geen draaiknop meer voor de transmissie, maar een meer klassieke automaatpook omringd door enkele relevante bedieningsknoppen en de startknop. Kijk je iets hoger, dan zie je het Pivi Pro-infotainmentsysteem met een 11,4 inch groot aanraakscherm, dat net iets te groot is om netjes in het dashboard te passen, waardoor Jaguar ervoor heeft gekozen om het een ‘zwevend’ scherm te maken. Het is een relatief gemakkelijk te gebruiken systeem, met natuurlijk ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay en over-the-air-updates die functies toevoegen of verbeteren. Onder het centrale display zitten de bedieningen voor de klimaatcontrole, met multifunctionele draaiknoppen die zowel de temperatuur als de zetelverwarming of -ventilatie bedienen.

Voor je neus en achter het stuurwiel – dat trouwens erg goed in de hand ligt – zit een 12,3 inch groot instelbaar display met de nodige tellers en randinformatie, dat nog kan worden bijgestaan door een head-up display. Qua materialen en afwerking heb je zeer weinig te klagen aan boord, alles voelt erg hoogwaardig aan en lijkt ook stevig in elkaar te zitten. Bovendien kan je nog kiezen voor enkele knappe kleuren voor de lederen bekleding, waaronder crèmewit, dieprood of bruin, en zit je niet vast aan het typische zwart. 



Groot, maar niet zo ruim

Qua binnenruimte speelt de XF, ondanks zijn vrij forse afmetingen, een beetje in de middenmoot. De koffer van de berline is 459 liter groot, waar de BMW 5 Reeks 520 liter kan voorleggen en de Mercedes E-Klasse zelfs 540 liter. Bij de Sportbrake heb je 565 tot wel 1.700 liter ter beschikking, wat nog steeds iets minder is dan bij de Duitse concurrentie, maar de laadruimte is wel best diep en vlak (ook met de achterbank neergeklapt), al is hij niet zo hoog vanwege de gestrekte lijn van het model. Vooraan zit je prinsheerlijk, achteraan is er opnieuw iets minder ruimte dan je zou verwachten binnen het segment, maar oncomfortabel is het ook niet.



Nog maar twee motoren

Een van de redenen dat je de XF wat minder ziet rijden dan zijn Duitse en Zweedse concurrenten, is het feit dat de Britse reisberline nooit beschikbaar is geweest met een plug-inhybride aandrijflijn. Je moet het dus doen met mild hybride viercilinders op benzine of diesel, waarvan het gamma nog wat is ingeperkt naarmate het model stilletjes aan richting zijn pensioen gaat. Op benzine heb je de P250 van 250 pk en 365 Nm, waarmee het model in zo’n 7 seconden van 0-100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 241 km/u (Sportbrake) of 250 km/u (berline). Op diesel heb je de 204 pk en 430 Nm sterke D200, die ongeveer een seconde trager aan 100 km/u zit en een topsnelheid haalt van zo’n 230 km/u. Een 8-trapsautomaat van ZF is standaard, de D200 kan je ook krijgen met vierwielaandrijving.

Comfort én rijplezier

Eenmaal in beweging is het duidelijk dat Jaguar zijn magie nog niet is verloren qua rijplezier. Zelfs de breakversie van de Jaguar XF laat een voorbeeldige balans zien tussen comfort en dynamiek, al ligt de focus nog iets meer op dat laatste. Zijn ophanging is niet de zachtste in zijn soort, maar zijn uitstekende stabiliteit en zijn actieve geluidsonderdrukking maken er een uitstekende snelwegcruiser van. En begint de weg toch te kronkelen, dan zorgen de stijve koets en de scherpe voortrein voor heel wat plezier. Het is zelfs een beetje jammer dat de XF niet meer met een leuke zescilinder (of zelfs een V8...) te krijgen is. De D200 voldoet aan de verwachtingen, zonder meer, terwijl de P250 wat meer pit heeft maar daarmee ook vrij veel verbruikt – om en bij de 9 l/100 km is geen uitzondering. Dat doen de Duitsers toch beter...

Prijs Jaguar XF 2023

Aangezien de Jaguar XF stilletjes aan richting zijn pensioen bolt, is het gamma in 2023 al redelijk uitgedund. In België is de R-Dynamic S D200 RWD momenteel de basisversie, met een vanafprijs van 62.100 euro. Wil je vierwielaandrijving, dan leg je nog eens 2.700 euro op. Op benzine moet je minimaal 65.300 euro rekenen voor dezelfde uitvoering. De XF Sportbrake is enkel nog maar als R-Dynamic SE te krijgen, met een vanafprijs van 70.600 euro voor de D200 RWD – een meerprijs van 4.800 euro ten opzichte van een equivalente berline. Er zijn nog een aantal opties te krijgen, maar ze zijn niet zo talrijk en meestal ook niet zo kostelijk als bij de Duitse concurrentie. Wat niet wegneemt dat de XF in de basis iets duurder is dan de veel nieuwere BMW 5 Reeks (vanaf 59.900 euro), maar wel een pak goedkoper dan de Mercedes E-Klasse (vanaf 67.034 euro). De restwaarde is ook een pak minder vanwege de zwakke reputatie van het merk inzake betrouwbaarheid.

Ons verdict

De Jaguar XF heeft zelfs na een carrière van 8 jaar nog steeds de nodige charme in zich om je hart te veroveren. Zijn tijdloze en klassevolle look, zijn rijplezier en zijn hoogwaardige interieur zijn allemaal goede redenen om er verliefd op te worden. Maar als de ratio begint mee te spelen, dan zijn er toch een aantal punten waarop het model is voorbijgestreefd door de concurrentie: elektrificatie, praktisch gemak en een breder aanbod, om maar een paar zaken te noemen. De XF is echter de laatste in zijn soort, want de volgende generatie Jaguars wordt elektrisch en een pak duurder. Het is dus nu of nooit als je nog in de markt bent.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Jaguar? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Jaguar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km