Testen

Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

SsangYong wordt KGM. Voor dit nieuwe begin krijgt de Tivoli een frisse look. Is deze nieuwe neus genoeg om dit ‘uitgebluste’ model weer op gang te trekken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 februari 2024
  • Ssangyong
3,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte voor het formaat
  • Levendige turbobenzine
  • 5 jaar garantie
  • Prijs/uitrustingsverhouding
  • Beschikbaar met 4x4
  • Toegang en inhoud koffer
  • Verbruik in de praktijk
  • Beperkt motorengamma
  • Model op leeftijd

De geschiedenis van SsangYong is niet bepaald rooskleurig te noemen. Het Koreaanse merk is keer op keer van moeilijkheden naar wedergeboorte gegaan. En nu herrijst de feniks opnieuw uit zijn as dankzij vers geld van de Zuid-Koreaanse industriële groep KG Group. In dit geval heeft de groep ook besloten om de naam van SsangYong te veranderen. Vanaf nu heet het merk officieel KG Mobility, of KGM voor de vrienden. Het speerpunt van deze renaissance is de gloednieuwe Torres SUV en de elektrische Torres EVX, maar ook de oudere modellen uit het SsangYong-gamma worden opnieuw onder de spotlight gezet. Zoals deze Tivoli, een model dat een eerdere wedergeboorte van SsangYong inluidde... in 2015.

Gladgestreken neus

Om de buitenwereld te laten zien dat hij een nieuwe start maakt, is de Tivoli gladgestreken. De plastisch chirurg heeft zich geconcentreerd op zijn neus om hem jonger te doen ogen. Een operatie die eerder geslaagd is, maar zijn nieuwe grille en het weghalen van alle SsangYong-badges op zijn koetswerk (al zal je KGM ook nergens terugvinden) zorgen niet voor een fundamenteel nieuwe look voor dit model dat inmiddels al meer dan 8 jaar oud is. Een gezegende leeftijd binnen de autowereld... Maar we moeten toegeven dat de oorspronkelijke look niet verkeerd was en dat deze botoxkuur ook aantrekkelijk blijft. Voor de volledigheid vermelden we nog dat de Tivoli nieuw schoeisel krijgt op 18 inch met een diamantgeslepen afwerking, en voor de gelegenheid ook een nieuwe introductiekleur Iron Metal.

Royale binnenruimte, maar rommelige koffer

Met een lengte van 4,23 m zit de Tivoli in het universum van de compacte SUV’s, zoals de Ford Puma (4,19 m) of de Renault Captur (4,23 m) om maar een paar van zijn talrijke concurrenten op te noemen. De Tivoli maakt vrij goed gebruik van zijn centimeters en biedt een comfortabele binnenruimte voor zijn passagiers. Zijn koffer is echter minder overtuigend. Te beginnen met zijn weinig praktische toegang door de hoge tildrempel. Maar ook de vorm ervan is nogal rommelig. Op papier is de koffer acceptabel voor het segment, met een volume van 423 liter. Maar in de praktijk moet je jongleren met de dubbele bodem, die de tildrempel vlak maakt, als je de beschikbare ruimte maximaal wil benutten.

Voor verwoede verhuizers heeft de Tivoli echter nog een geheim wapen: je kan hem ook krijgen als verlengde Grand Tivoli (vroeger de XLV), met een verlengde achterzijde die... 720 liter bagageruimte biedt! Ook deze versie ondergaat momenteel dezelfde verjongingskuur als de klassieke Tivoli.

Ouderwetse ergonomie (maar dat is goed!)

KGM heeft het interieur een klein beetje aangepakt bij deze naamsverandering. Maar ook hier blijven de verschillen subtiel (hertekende ventilatieroosters, nieuwe zetelbekleding, enz.). De algemene sfeer aan boord blijft echter sober en een beetje ouderwets. Maar afgezien van deze eerste indruk, moeten we toegeven dat het interieur eerder solide in elkaar zit en dat de algemene ergonomie vanop de bestuurderspost uitstekend is. De Tivoli is oldschool en geeft rechtstreeks de toegang tot tal van functies via aparte knoppen. Wat een genot om de klimaatcontrole, de zetel- en stuurverwarming, de rijstrookassistent en noem maar op te bedienen zonder door een wirwar aan menu’s van een touchscreen te moeten navigeren!

Maar dat betekent niet dat de Tivoli verouderd is. Hij heeft een digitale cockpit met een scherm van 10,25 inch dat heel wat informatie weergeeft. En centraal op het dashboard zit er ook een aanraakscherm van 8 inch (Smart Audio) of 9 inch (navigatie), afhankelijk van de gekozen uitvoering. Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar, maar enkel bedraad. Het scherm is groot genoeg om informatie leesbaar weer te geven, en de matte behandeling van het oppervlak maakt het gemakkelijk leesbaar. Op de topversie is de ingebouwde navigatie ook best efficiënt. Het toont bijvoorbeeld zelfs je gemiddelde snelheid in een zone met een trajectcontrole.



Een motor, maar wel verschillende mogelijkheden

Bij zijn lancering had de Tivoli twee nieuwe 1,6 liter-motoren op basis van hetzelfde blok, maar dan ofwel atmosferische op benzine, ofwel turbogeladen en op diesel. Deze e-XGi 160 en e-XDi 160 van respectievelijk 128 pk en 115 pk bestaan echter niet meer. De Tivoli wordt vandaag enkel nog maar aangeboden met een 1.5 turbobenzine van 163 pk. Om fiscale redenen kan je hem wel nog steeds als teruggeschroefde ‘Low Power’ krijgen met 135 pk. Deze versie is enkel beschikbaar met een manuele versnellingsbak en heeft een maximaal koppel van 260 Nm, net als bij de 163 pk-versie met automaat (6 versnellingen). Kies je voor de versie met 163 pk en een manuele versnellingsbak (6 versnellingen), dan krijg je nog een extraatje van 20 Nm (280 Nm in totaal). En hoewel de Tivoli nog maar met één motor te krijgen is, kan je die wel combineren met vierwielaandrijving (enkel met automaat). Een zeldzame aanbieding op een compacte SUV. Het maakt de Tivoli nog wat veelzijdiger in geval van nood, ook dankzij zijn genereuze bodemvrijheid (17,8 cm).

Geslaagde prestaties, maar...

Onderweg weet de KGM Tivoli al snel te verleiden. Zijn geluiddemping is verzorgd, zijn bedieningen zijn goed gekalibreerd en zijn demping is ook geslaagd, zij het een beetje stevig. Het is geen toonbeeld van wendbaarheid, maar de Tivoli is wel vrij dynamisch en efficiënt. Vooral omdat zijn motor levendig voor de dag komt. De 1.5 turbo drijft de Koreaanse SUV van 1.300 kilo met veel animo aan. Zijn automaat mist alleen een beetje reactiesnelheid bij een kickdown. En ook het start-stopsysteem is wat langzaam bij vertrek. Maar over het algemeen is de aandrijflijn geslaagd. Je moet echter met een (zeer) lichte voet rijden als je dichtbij het officiële WLTP-verbruik van 7,6 l/100 km met de automaat wil komen (7,0 l/100 km voor de handbak, 8,3 l/100 km voor de 4x4). Wij haalden een reëel gemiddelde van iets meer dan 9 l/100 km tijdens onze testweek aan een ‘gezond’ tempo.

Prijs KGM Tivoli 2024

KGM heeft aangekondigd dat het de prijs van de SsangYong Tivoli niet verhoogt, ondanks de facelift. En maar goed ook, want de prijzen zijn al flink gestegen sinds de lancering van het model in 2015. Toen had hij een knalprijs van 14.999 euro, maar sindsdien is ook de Tivoli moeten zwijken voor de inflatie. De officiële catalogusprijs begint nu bij 23.490 euro. 

Met de tijdelijke aanbiedingen van deze periode (korting/ecobonus/overnamepremie) kan je deze prijs echter al in een handomdraai verlagen tot 17.490 euro onder bepaalde voorwaarde. Daarvoor moet je je tevreden stellen met de versie met 135 pk, een manuele versnellingsbak en de vrij kale Crystal-uitvoering. Aan de andere kant van het gamma kost een Tivoli met 163 pk, automaat en 4x4 als Sapphire 35.190 euro (of 29.190 euro met de kortingen afgetrokken).

De beste aanbieding zit echter tussen beide extremen in. De versie met 135 pk, handbak en als Quartz is er bijvoorbeeld voor 26.990 euro, of 20.990 euro na kortingen. In alle gevallen geeft KGM een garantie van 5 jaar/100.000 km.

Ons verdict

De Tivoli, of hij nu SsangYong heet of discreet als KGM op de markt wordt gezet, blijft een compacte SUV met interessante kwaliteiten. Een ouder model, maar net voldoende gemoderniseerd om in de running te blijven. En dat zonder bestuurders die een hekel hebben aan gadgets te ontmoedigen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een SsangYong/KGM? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste SsangYong-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km