Testen

Ruimte nodig ?

Het Megane-gamma blijft uitbreiden. Na de berline, de coupé, de Scenic en de Grand Scenic komt de break zich als vijfde aan de familie toevoegen. Nu is het enkel nog op de cabrio en de vierdeurs wachten. De volumegroei kwam er zonder aan de algemene stijl te raken, waardoor ook de Grandtour er verleidelijk uitziet.
  • Piette François
  • 22 juni 2009
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geluiddemping
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Vurige maar discrete dci 160
  • Brutale koppeling
  • Gevoelloze besturing
  • Verbruik

 

 

 

De Grandtour behoudt de gekende fijne belijning en de stijgende gordellijn. De gestrekte lijnen lopen in een sterk gehoekte achterpartij uit. Apart zijn de achterlichten in C-vorm, die de auto zowel overdag als ’s nacht herkenbaar maken. De wielbasis groeit wat, waar zowel de bagageruimte als de achterpassagiers van profiteren. Aan beenruimte is er dus geen gebrek.

Koffer !

Het koffervolume is ontegensprekelijk het sterke punt van dit model. Vlooienmarkt of verhuis in zicht ? In de Grandtour geraak je heel wat kwijt ! Het volume bedraagt nu 524 liter, wat er 112 meer zijn als de berline. Met de achterbank naar beneden staan 1600 liter ter beschikking. Door de stoelen op te plooien verkrijg je een laadruimte van zomaar eventjes 2,55 meter. Andere voordelen zijn het regelmatige oppervlak en de lage laaddrempel. Met een stijf grid kan je de bagageruimte in twee delen opdelen terwijl de achterbank in 1/3-2/3 verhouding opdeelbaar is. In het interieur zijn in totaal voor 25 liter aan bergruimtes verdeeld.

Weldra ook een bak met dubbele koppeling !

Uiteraard herneemt deze versie het motor- en versnellingsbakgamma van de berline en de coupé. Bij de diesel vinden we de 1,5 dCi in vier verschillende motorvermogens van 85 tot 110 pk terug. Hoogstwaarschijnlijk zal deze motor het gros van de verkoop uitmaken. De krachtigste versie wordt van een partikelfilter voorzien, maar krijgt er begin volgend jaar de DCT 6-versnellingsbak met dubbele koppeling bij. Verder vinden we nog de 1,9 dCi 130, de 2,0 dCi 150 met automaat en als laatste de 2,0 dCi 160. Als benzinemotoren zien we slechts drie motoren verschijnen, waarbij de nieuwe 1,4 TCe van 130 pk de meeste aandacht krijgt. Tenslotte is er nog een nieuwtje dat de portefeuille zal plezieren. Het periodisch onderhoud gaat van 1 naar 2 jaar of 30.000 kilometers. Het onderstel tenslotte, werd aan de veranderde gewichtsverdeling aangepast

Op weg

Tijdens deze avant-première liet Renault ons geen keuze wat motoren betreft: iedereen moest met de 2,0 dCi 160 op weg ! Renault wist ons nog gauw te vertellen dat het verbruik op 5,9 liter per honderd kilometer ligt. Het was dan ook een behoorlijke verrassing om vast te stellen dat deze motor heel wat in zijn mars heeft. Hij is krachtig en soepel tegelijk en stuwt de auto verrassend vlot vooruit. Wat ook het regime of de ingelegde versnelling ook mag zijn, elke duw op het gaspedaal wordt prompt en krachtig beantwoord. Ondanks zijn vurige karakter blijft de motor steeds erg discreet. Maar over het verbruik hebben we toch onze twijfels. Dit blijft dan ook te verifiëren ! Het onderstel is net zo precies en efficiënt als dat van de berline, waarbij zelfs het hoge koppel van 380 Nm geen onrust kon zaaien. Alleen de transmissie kon ons niet echt overtuigen, met een hard pakkende koppeling die gewenning nodig heeft. Terwijl de ophanging goed presteert, voelt de stuurinrichting wat te artificieel aan. Maar tegenover de vorige versie is de vooruitgang toch duidelijk voelbaar. Het comfort scheert zoals steeds hoge toppen en de filtering en de geluiddemping kunnen de vergelijking met een hoger segment zeker aan.
 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km