Testen

Test: BMW 545e, dynamische hybride

De BMW 5-Reeks ondergaat een lichte opfrisbeurt en krijgt daarbij nieuwe technologie aangemeten en vooral mildhybride techniek. Daarnaast komt er een nieuwe plug-inhybride variant bij die stroom combineert met de romigheid van een zescilinder.
  • Bouland Felix
  • 19 augustus 2020
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Meer comfort
  • Romige zes-in-lijn
  • Aanzienlijke meerkosten
  • Discrete facelift
  • Koffervolume beperkt door batterijen

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Zoals gewoonlijk laat BMW zijn gamma met de tijd evolueren. Zo geniet de 5-Reeks na een carrière van 4 jaar een facelift. Op de operatietafel krijgt hij wat retouches aan zijn gezicht, maar de chirurgen uit München maken van de gelegenheid gebruik om ook aan zijn vitale organen te werken.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Subtiel

Uiterlijk verwar je de vernieuwde 5-Reeks zo met zijn voorganger. We helpen even de verschillen vinden: vooraan wordt het typische radiatorrooster van het merk iets groter en krijgt het een enkele chroomrand. De lichtblokken worden fijner en zijn voortaan te verkrijgen met led-matrixtechnologie, steeds in combinatie met lasergrootlichten. De voor- en achterbumper evolueren, maar de verschillen zijn subtiel. Meer opvallend is dat de achterlichten een signatuur in één trek en in drie dimensies krijgen. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns vervolledigen deze verder heel subtiele facelift.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Hetzelfde liedje

Ga ook in het interieur niet op zoek naar forse evoluties. Met uitzondering van een nieuw sturingssysteem voor het infotainment en een als optie tot 12,3 duim vergroot infotainmentscherm is het hier business as usual. Hoewel dit gewoon een facelift is, was het leuk geweest als de 5-Reeks dezelfde bedieningselementen zou hebben gekregen als andere, meer recente modellen, want bijvoorbeeld de grote versnellingspook voelt vandaag verouderd aan. De binnenruimte blijft correct voor een berline uit dit segment terwijl de afwerking nog steeds perfect is. Niets op aan te merken.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Club van vijf

Onderhuids verandert echter wel een en ander. Alle vier- en zescilindermotoren zijn voortaan uitgerust met een milde hybridisering. Ze krijgen dus allemaal een alternator-starter van 48V aangemeten die indien nodig een duwtje in de rug van 11 pk kan geven. En daar houdt de elektrificatie van de 5-Reeks niet op, want dankzij de toevoeging van twee nieuwe varianten kan je voortaan kiezen uit vijf verschillende plug-inhybride 5-Reeksen. De nieuwe 530e wordt ongetwijfeld de favoriet van de fleet, maar wij kijken hier naar de nieuwe 545e xDrive, de krachtigste hybride 5-Reeks.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Familieband

Naast de toevoeging van een nieuwe ‘schone’ motorversie aan het aanbod van de 5-Reeks legt deze 545e een verband met de 7-Reeks en zelfs de X5. Hij neemt namelijk quasi ongewijzigd de aandrijflijn over van de 745e en X5 45e.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

In vergelijking met de eerste hybride motorversie die in deze grote berline verkrijgbaar was, de 530e, evolueert het elektrische deel totaal niet. In de achttrapsautomaat van ZF zit dus nog steeds een elektromotor van 80 kW (109 pk) geïntegreerd. Ook de batterij van 12 kWh verandert niet, dus die zit nog steeds onder de achterbank en neemt 120 liter kofferruimte in. De voordelen van het elektrisch rijden blijven dezelfde, wat betekent dat je zo’n 55 kilometer puur op stroom kan rijden.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Twee meer

Het belangrijke nieuws van deze aandrijflijn zit in de neus, aangezien BMW het elektrische deel eindelijk combineert met zijn beroemde zes-in-lijn. Resultaat: het totaalvermogen gaat naar 394 pk en 600 Nm aan koppel. Dat betekent niet dat dit een spirituele nazaat is van de M5. De grootste troef van deze versie is zijn romigheid. De grote plug-inhybride berline wordt met deze motor nog comfortabeler omdat de omschakeling tussen benzine en elektriciteit onmerkbaar verloopt. Bij een rustige rijstijl zou je zweren dat je met een elektrische auto onderweg bent. Geef plankgas en het beest schiet wakker, wat gepaard gaat met een prachtige zang en pittige prestaties. Dit is een dynamische, maar ook een zware auto.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Gelukkig doen de adaptieve ophanging en de vierwielsturing – een première in een plug-inhybride model van BMW – hun best om dat gewicht te verbergen. Ook vierwielaandrijving is van de partij.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Het scheelt maar een haartje

Ondanks de twee extra cilinders biedt de 545e xDrive nog steeds interessante verbruikswaarden, met dank aan de elektriciteit en, vooral, het opladen. Afhankelijk van de uitrusting ligt het normverbruik tussen de 2,1 en de 2,4 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 49 tot 54 g/km geeft. Op die manier voldoet de schoonste versie net aan de voorwaarden voor een gunstige fiscale aftrekbaarheid, maar het scheelt maar een haartje. En als we dan toch aan het rekenen zijn: deze krachtige plug-inhybride kost 73.500 euro. Dat betekent dat hij 100 pk meer biedt dan de 530e xDrive voor… 10.000 euro extra.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Ons verdict

De toevoeging van de zes-in-lijn aan de plug-inhybride aandrijflijn van de 5-Reeks lijkt een schot in de roos. De prestaties gaan er met een sprong op vooruit terwijl het verbruik beheerst blijft dankzij de elektrische ondersteuning. Toch blijven de grootste troeven van deze aandrijflijn in de eerste plaats het comfort en de romigheid.

Test: BMW 545e, dynamische hybride
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km