Testen

Test: BMW 545e, dynamische hybride

De BMW 5-Reeks ondergaat een lichte opfrisbeurt en krijgt daarbij nieuwe technologie aangemeten en vooral mildhybride techniek. Daarnaast komt er een nieuwe plug-inhybride variant bij die stroom combineert met de romigheid van een zescilinder.
  • Bouland Felix
  • 19 augustus 2020
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Meer comfort
  • Romige zes-in-lijn
  • Aanzienlijke meerkosten
  • Discrete facelift
  • Koffervolume beperkt door batterijen

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Zoals gewoonlijk laat BMW zijn gamma met de tijd evolueren. Zo geniet de 5-Reeks na een carrière van 4 jaar een facelift. Op de operatietafel krijgt hij wat retouches aan zijn gezicht, maar de chirurgen uit München maken van de gelegenheid gebruik om ook aan zijn vitale organen te werken.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Subtiel

Uiterlijk verwar je de vernieuwde 5-Reeks zo met zijn voorganger. We helpen even de verschillen vinden: vooraan wordt het typische radiatorrooster van het merk iets groter en krijgt het een enkele chroomrand. De lichtblokken worden fijner en zijn voortaan te verkrijgen met led-matrixtechnologie, steeds in combinatie met lasergrootlichten. De voor- en achterbumper evolueren, maar de verschillen zijn subtiel. Meer opvallend is dat de achterlichten een signatuur in één trek en in drie dimensies krijgen. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns vervolledigen deze verder heel subtiele facelift.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Hetzelfde liedje

Ga ook in het interieur niet op zoek naar forse evoluties. Met uitzondering van een nieuw sturingssysteem voor het infotainment en een als optie tot 12,3 duim vergroot infotainmentscherm is het hier business as usual. Hoewel dit gewoon een facelift is, was het leuk geweest als de 5-Reeks dezelfde bedieningselementen zou hebben gekregen als andere, meer recente modellen, want bijvoorbeeld de grote versnellingspook voelt vandaag verouderd aan. De binnenruimte blijft correct voor een berline uit dit segment terwijl de afwerking nog steeds perfect is. Niets op aan te merken.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Club van vijf

Onderhuids verandert echter wel een en ander. Alle vier- en zescilindermotoren zijn voortaan uitgerust met een milde hybridisering. Ze krijgen dus allemaal een alternator-starter van 48V aangemeten die indien nodig een duwtje in de rug van 11 pk kan geven. En daar houdt de elektrificatie van de 5-Reeks niet op, want dankzij de toevoeging van twee nieuwe varianten kan je voortaan kiezen uit vijf verschillende plug-inhybride 5-Reeksen. De nieuwe 530e wordt ongetwijfeld de favoriet van de fleet, maar wij kijken hier naar de nieuwe 545e xDrive, de krachtigste hybride 5-Reeks.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Familieband

Naast de toevoeging van een nieuwe ‘schone’ motorversie aan het aanbod van de 5-Reeks legt deze 545e een verband met de 7-Reeks en zelfs de X5. Hij neemt namelijk quasi ongewijzigd de aandrijflijn over van de 745e en X5 45e.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

In vergelijking met de eerste hybride motorversie die in deze grote berline verkrijgbaar was, de 530e, evolueert het elektrische deel totaal niet. In de achttrapsautomaat van ZF zit dus nog steeds een elektromotor van 80 kW (109 pk) geïntegreerd. Ook de batterij van 12 kWh verandert niet, dus die zit nog steeds onder de achterbank en neemt 120 liter kofferruimte in. De voordelen van het elektrisch rijden blijven dezelfde, wat betekent dat je zo’n 55 kilometer puur op stroom kan rijden.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Twee meer

Het belangrijke nieuws van deze aandrijflijn zit in de neus, aangezien BMW het elektrische deel eindelijk combineert met zijn beroemde zes-in-lijn. Resultaat: het totaalvermogen gaat naar 394 pk en 600 Nm aan koppel. Dat betekent niet dat dit een spirituele nazaat is van de M5. De grootste troef van deze versie is zijn romigheid. De grote plug-inhybride berline wordt met deze motor nog comfortabeler omdat de omschakeling tussen benzine en elektriciteit onmerkbaar verloopt. Bij een rustige rijstijl zou je zweren dat je met een elektrische auto onderweg bent. Geef plankgas en het beest schiet wakker, wat gepaard gaat met een prachtige zang en pittige prestaties. Dit is een dynamische, maar ook een zware auto.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Gelukkig doen de adaptieve ophanging en de vierwielsturing – een première in een plug-inhybride model van BMW – hun best om dat gewicht te verbergen. Ook vierwielaandrijving is van de partij.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Het scheelt maar een haartje

Ondanks de twee extra cilinders biedt de 545e xDrive nog steeds interessante verbruikswaarden, met dank aan de elektriciteit en, vooral, het opladen. Afhankelijk van de uitrusting ligt het normverbruik tussen de 2,1 en de 2,4 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 49 tot 54 g/km geeft. Op die manier voldoet de schoonste versie net aan de voorwaarden voor een gunstige fiscale aftrekbaarheid, maar het scheelt maar een haartje. En als we dan toch aan het rekenen zijn: deze krachtige plug-inhybride kost 73.500 euro. Dat betekent dat hij 100 pk meer biedt dan de 530e xDrive voor… 10.000 euro extra.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Ons verdict

De toevoeging van de zes-in-lijn aan de plug-inhybride aandrijflijn van de 5-Reeks lijkt een schot in de roos. De prestaties gaan er met een sprong op vooruit terwijl het verbruik beheerst blijft dankzij de elektrische ondersteuning. Toch blijven de grootste troeven van deze aandrijflijn in de eerste plaats het comfort en de romigheid.

Test: BMW 545e, dynamische hybride

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km