Testen

BMW M140i: de last man standing?

Profiteer ervan nu het nog kan: de 1-Reeks is op dit moment de laatste auto in zijn segment die nog een zes-in-lijn combineert met achterwielaandrijving, en daardoor volgens puristen een 100% echte BMW is. Nu de volgende 1-Reeks voorwielaandrijving krijgt, is deze M140i misschien wel de last man standing.
  • Piette François
  • 04 januari 2018
  • BMW
3,4
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Discreet model
  • Efficiënte versnellingsbak
  • Fascinerende motor
  • Geen zelfsper
  • Gevoelloze besturing
  • Weggedrag bij dynamische rijstijl

Een zescilinder, het blijft toch wat anders. Vooral een zes-in-lijn in combinatie met het BMW-logo blijft een gouden combinatie. Maar let op voor de badge: er zit geen vierliter onder de kap, maar wel een drieliter. Dankzij twee turbo’s produceert hij wel het vermogen van een atmosferische vierliter: 340 pk bij 5.500 tpm, 20 pk meer dan in zijn voorganger, de M135i. Het koppel stijgt van 450 tot 500 Nm.

Discretie verzekerd

Wellicht zullen kenners alleen het verschil opmerken met een banale 114i. Naast de logo’s en de dubbele uitlaat moet je al kijken naar de velgen, remschijven en bumpers voor de verschillen. Bescheidenheid troef dus, een zeldzame kwaliteit bij hot hatches. Zelfs bij het starten toont de M140i weinig geldingsdrang: de zescilinder ronkt en suggereert heel wat vermogen, maar doet daar niet flamboyant over.

Wat een motor!

Het is uiteindelijk de motor die de rijervaring domineert. De zes-in-lijn is bijzonder evenwichtig: hij is in de eerste plaats zacht en trillingvrij. Daardoor waan je je in een limousine, temeer omdat het zware stemtimbre gedempt blijft. Laat de (perfecte) automaat zelf het werk doen en je laveert overal door op een dotje gas. Bij minder dan 2.000 tpm hoor je de motor nauwelijks, maar biedt hij toch genoeg vermogen.

Gedonder

Duw het gaspedaal dieper in, en de jacht op de rode zone gaat er heel wat wilder aan toe (0-100 km/u in 4,6 seconden). In tegenstelling tot de atmosferische motoren van BMW van weleer komt het vermogen niet bruusk bovenin de toeren. Integendeel: hij is opmerkelijk lineair, duwt onvermoeibaar door en laat een van de beste muziekstukken horen zonder te storen in het interieur. Volgens sommigen mocht dat misschien wat meer.

ADHD?

Maar laat je niet teveel meeslepen door het enthousiasme van de motor en verwar deze M140i niet met een M2. Het chassis lijkt niet helemaal aangepast te zijn: de demping is voor verbetering vatbaar, het stuur voelt te kunstmatig aan en de grip lijdt onder de afwezigheid van een sperdifferentieel.

Tijdens onze testweek lagen de wegen er nat bij en gaf de thermometer minder dan 5 graden aan. “Onze” M140i stond op M+S-banden en kon zijn volle potentieel niet tonen. Het ESP-verklikkerlichtje brandde onophoudelijk, inclusief op snelwegen tegen legale snelheden, met het gaspedaal 50% ingedrukt. De M140i krijgt het motorvermogen dus moeilijk verteerd, het binnenste wiel spint door en hij heeft dus de grootste moeite met een nat wegdek. De efficiëntie en het rijplezier verdwijnen dus snel. Ook minder: de “slagen” in de automaat wanneer je in manuele modus van verzet wisselt.

Soepele rijstijl

De M140i rij je dus niet met het mes tussen de tanden. Hij doet het liever rustiger, om je van het motorkoppel te laten profiteren en door direct en verfijnd te antwoorden. In die omstandigheden biedt deze BMW een comfort dat weinig rivalen hem kunnen nadoen. Vergeet niet dat het een 1-Reeks blijft, met alles wat daar aan (beperkte) interieurruimte en (weinig praktische) koffer bijhoort.

Prijzen

Een vijfdeurs M140i is er vanaf € 43.150. Dat aanbod is aantrekkelijk en kent maar weinig concurrenten. Of ken je nog achterwielaangedreven hatchbacks met een zescilinder? De mini-GT vraagt € 3.050 extra voor de xDrive-vierwielaandrijving en € 2.270 voor de achttrapsautomaat. Ons model was een vijfdeurs met automaat en telde voor € 10.000 aan opties, waaronder metaallak, open dak, lederen interieur, uitgebreid infotainmentsysteem,… De totaalprijs lag daardoor boven de € 55.000.

Aan de pomp toonde de zescilinder zich verrassend zuinig. Het helpt natuurlijk dat we vooral op koppel hebben gereden, wat gunstiger is voor het verbruik. We registreerden een gemiddelde van 10 l/100 km, op snelwegen lag dat eerder rond 7,8 l/100 km. Niet slecht! Een zware rechtervoet zorgt uiteraard voor gemiddeldes van 14 l/100 km. BMW geeft ten slotte een CO2-uitstoot op van 163 g/km.

Besluit

De badge suggereert misschien een scherpe en radicale sportwagen, maar eigenlijk is het meer een mini-GT. Die laat zich het best genieten door zijn verfijnde en romige motor die steeds paraat staat. Dat juweeltje zien we wellicht niet meer terug in de volgende 1-Reeks. Jammer dat het chassis van deze M140i niet helemaal aangepast is aan de motor, waardoor we de xDrive-vierwielaandrijving zouden aanraden. Opmerkelijk, aangezien we op de redactie nochtans liefhebbers zijn van achterwielaandrijving…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km