Testen

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De Ioniq 5 luidt het begin in van het grote elektrische offensief van de Koreaanse groep Hyundai-Kia. Hij pakt uit met een originele look, aantrekkelijke technische eigenschappen en een laag verbruik. Voor de concurrentie is het oppassen geblazen, want hier wordt niet meer gelachen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 augustus 2021
  • Hyundai
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijplezier
  • Functioneel en ruim
  • Snelladen aan 800V
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Voorbeeldige technologische inhoud
  • Beperkende optiepolitiek
  • Filtering kan beter
  • Soms iets te soepele koetswerkondersteuning

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Nadat we eerder zijn technische kenmerken hadden leren kennen en vervolgens zijn officiële prijslijst, zonder de eerste statische kennismaking te vergeten, wisten we dat het nieuwe elektrische speerpuntmodel van Hyundai naar meer smaakte. Net zoals talrijke potentiële klanten, zo blijkt uit de bijna 240.000 kandidaat-kopers die zich al hebben aangediend…

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Met de Ioniq 5 schakelt Hyundai dan ook een versnelling hoger in de elektromobiliteit. De Koreaanse groep Hyundai-Kia was al een pionier in de elektrische aandrijving, maar deze keer is er geen sprake meer van ‘knutselwerk’ op basis van een model met verbrandingsmotor. De Ioniq 5 luidt het debuut in van het platform E-GMP (Electric-Global Modular Platform) van de Hyundai Motor Group. Die puur elektrische basis onderscheidt zich vooral door zijn vermogen om zeer snel op te laden aan 800 volt. Die technologie was tot nog toe het voorrecht van exclusieve modellen als de Porsche Taycan of de Audi e-tron GT.

Concreet betekent dit dat de Ioniq 5 gelijkstroom kan slikken aan een vermogen van tot 220 kW, zodat hij het equivalent van 100 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 5 minuten, of van 10 naar 80 procent kan opladen in slechts 18 minuten. De klassiekere interne lader heeft een vermogen van 11 kW om op te laden aan wisselstroom.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Vorstelijke ruimte

Dit voor elektrische aandrijving ontwikkelde platform geeft Hyundai ook de mogelijkheid om de praktische kant van zijn Ioniq 5 te versterken. We nodigen je graag uit om nog eens naar onze videopresentatie met een volledige rondleiding door zijn interieur te kijken. Maar we brengen toch graag nog eens zijn XXL-wielbasis van liefst 3 meter in herinnering. Dat is even groot als die van een ‘beest’ zoals de Bentley Bentayga.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De binnenruimte op de achterbank is duidelijk vorstelijk. En dankzij de volledig vlakke vloer kunnen drie passagiers er comfortabel zitten. Praktisch is ook de verschuifbare achterbank, waardoor indien nodig de koffer kan worden vergroot.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Die laatste heeft een iets hogere laaddrempel, maar het volume blijft ruim: 531 liter. In tegenstelling tot rivalen van de VW-groep op het MEB-platform (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron) heeft de Ioniq 5 ook nog eens een bagageruimte in de neus. Daar kan tot 57 liter in (of 24 liter in de topversie met een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven). Praktisch.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Drie dubbele keuzes

Het gamma van de Ioniq 5 bestaat in grote lijnen uit 3 dubbele keuzes: uitrustingslijnen Core en Balance, een batterij van 58 of 72,6 kWh en één (achterwielaandrijving) of twee (vierwielaandrijving) elektromotoren. Onze testwagen was een basisversie Core met de grote batterij van 73 kWh en één elektromotor. In combinatie met de grote batterij ontwikkelt die laatste 160 kW (218 pk), tegenover 125 kW (170 pk) met de accu van 58 kWh. Dat brengt het prijskaartje tot net onder de 50.000 euro (49.249 euro).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Minder gadgets

Zelfs in de Core is de standaarduitrusting van de Ioniq 5 al genereus. Zo heeft hij een warmtepomp, de volledige beschikbare waaier aan veiligheidssystemen en twee grote schermen van 12,3 duim op het dashboard.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De Balance voegt daar vooral snufjes aan toe die een moderne toets toevoegen aan de buitenkant (dubbele dynamische ledkoplampen of elektrisch inklappende deurklinken) en aan de binnenkant (head-updisplay van 44 duim met augmented reality, sfeerverlichting met 64 kleuren enzovoort), maar ook aan de algemene functies (360-gradencamera, parkeren met afstandsbediening enzovoort). Voor het neusje van de zalm moet je echter kiezen voor de versies Balance Vision of Balance Solar helemaal bovenaan het gamma. Je krijgt dan een verschuifbare middenconsole en First Class-relaxstoelen waarin je bijvoorbeeld tijdens het opladen comfortabel achterover kan gaan liggen.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De interessante V2L-functie (Vehicle-to-Load) verandert de Ioniq 5 in een mobiele batterij, die tot 3,6 kW kan afgeven, maar is wel het voorrecht van de Solar, die zich verder onderscheidt door een dak dat bezaaid is met fotovoltaïsche cellen. Het prijskaartje van deze variant, die enkel verkrijgbaar is met de accu van 73 kWh, springt dan over de 55.000 euro in de versie met twee aangedreven wielen (57.999 euro) en zelfs over de 60.000 euro (61.999 euro) als AWD met 225 kW (305 pk).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Groter dan hij lijkt…

De nostalgische look van de Ioniq 5 maskeert zijn ware formaat. Wanneer je hem ‘alleen’ ziet staan, lijkt hij nauwelijks groter dan een Golf. Maar wanneer je hem op de weg tussen andere modellen ziet, besef je dat hij een cross-over is die groter is dan je dacht. Met zijn lengte van 4,64 meter is de Ioniq 5 bijvoorbeeld een vijftiental centimeter langer dan een VW Tiguan (4,50 meter). In de elektrische wereld is de Ioniq 5 ongeveer even groot als een Skoda Enyaq iV (4,65 meter).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Dynamisch…

Onderweg verleidt de Ioniq 5 door zijn compromis tussen comfort en dynamiek. De schokdemping is voorkomend (al blijft de filtering wat stug door de forse velgen van 19 of 20 duim), maar lokt soms wel parasietbewegingen uit bij een meer dynamische rijstijl.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Toch blijft de Ioniq 5 in het algemeen efficiënt en fijn om mee te rijden dankzij een vrij natuurlijk stuurgevoel en een amusant evenwicht. In onze testauto met achterwielaandrijving liet hij onder het accelereren soms zelfs lichte zijstapjes toe. Op die manier plaatst de Ioniq 5 zich vakkundig tussen de meer speelse Ford Mustang Mach-E en de neutrale VW ID.4.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

… en zuinig

Onderweg blijkt de Ioniq 5 ook opmerkelijk efficiënt. In het eerste deel van ons traject, dat weinig veeleisend was en waar we vaak konden recupereren (manueel via hendels aan het stuur of automatisch) schommelde het verbruik namelijk rond de 12-13 kWh/100 km, om na een paar forsere acceleraties te stranden op 13,8 kWh/100 km.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Het tweede deel van onze rit, aan een hoger tempo en met stukken snelweg, rondden we af met 16,4 kWh/100 km gemiddeld, ongeveer gelijk met het WLTP-normverbruik (16,8 kWh/100 km). Het algemene gemiddelde van deze eerste kennismaking was uiteindelijk 15,4 kWh/100 km, wat goede hoop geeft dat je zonder veel problemen een reëel rijbereik van meer dan 400 kilometer (481 kilometer volgens WLTP) kan halen met de batterij van 72,6 kWh.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Ons verdict

Met zijn Ioniq 5 heeft Hyundai alle kaarten in handen om zijn plaats te verwerven in de markt van de elektrische aandrijving. De demonstratie van de Koreaanse constructeur overtuigt op alle vlak: originele stijl, verzorgde praktische kant, aangenaam dynamisch rijplezier, een voorbeeldige energie-efficiëntie en competitieve prijzen. De concurrentie is gewaarschuwd…

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km