Testen

Test: Lexus RX 350h, comfortabele kolos zonder dorst

De nieuwe Lexus RX is tegenwoordig ook beschikbaar als plug-inhybride, maar ook de zelfladende hybride RX 350h kan enkele ijzersterke argumenten voorleggen om je voor zich te winnen.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 14 juni 2023
  • Lexus
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Uitstekend comfort, ook achterin
  • Zuinige aandrijflijn
  • Prijs-kwaliteitsverhouding
  • Topklasse geluidssysteem
  • Beperkte bagageruimte
  • Verouderd bestuurdersdisplay
  • Irritante snelheidsassistent

Het grote nieuws bij de lancering van de vijfde generatie Lexus RX in 2022 was de komst van een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn in de vorm van de RX 450h+, die nog tot 30 juni 2023 fiscaal extra interessant is voor professionals. Maar heb je geen btw-nummer, of heb je de deadline gemist, dan kan het ook interessant zijn om een kijkje te nemen bij de zelfladende hybride RX 350h, die voortborduurt op de expertise van het Japanse merk, dat al sinds 2004 een hybride RX in het gamma heeft zitten.

Grote NX

De RX is het vlaggenschip binnen de SUV-familie van Lexus, boven de NX – die tegenwoordig op hetzelfde platform staat -, de UX en de nieuwe LBX. Met een lengte van 4,89 m, een breedte van 1,92 m en een hoogte van 1,70 m zou je dan ook denken dat het een imposante verschijning is in het verkeer. Toch weet hij zijn formaat goed te verbergen dankzij een vloeiend design, dat een pak eleganter oogt dan zijn voorganger. Ook de doorlopende lichtstreep aan de achterzijde is een mooi detail. De looks tonen een duidelijke gelijkenis met de eveneens recente NX, al kan je de twee wel gemakkelijk van elkaar onderscheiden als je ze naast elkaar ziet.

Onder de kap heeft deze vijfde generatie Lexus RX een kleine downgrade meegemaakt: de V6 van de vorige generatie werd naar de vuilbak verwezen, voortaan beschikt het model enkel nog over hybride viercilinders van 2,5 of 2,4 liter. Die kan je in drie smaakjes krijgen: deze instapversie 350h, een zelfladende hybride met 250 pk, de plug-inhybride 450h+ met 309 pk en de iets sportievere RX 500h, opnieuw een zelfladende hybride, maar met een vermogen van 371 pk dankzij zijn turbobenzinemotor.



Meer kleur, graag

Ons testexemplaar was een vrij sombere verschijning, met een donkergrijze lakkleur en een zwart interieur. Jammer, want in de configurator zijn er tegenwoordig enkele knappe tinten te vinden, van groen tot rood en zelfs de opvallende lanceringskleur Sonic Copper, een soort roségoud. Ook aan boord ben je niet beperkt tot het zwarte leer van ‘onze’ RX, want beige, lichtbruin of zelfs bordeaux behoren tot de mogelijkheden. En als je dan toch al een RX koopt voor niet-professionele redenen...

Het interieur is trouwens ook een van de grote verbeterpunten geweest bij deze overgang naar de nieuwe generatie, meer bepaald het nieuwe infotainmentsysteem. Dat bestaat nu uit een 14 inch groot aanraakgevoelig scherm, dat hoog staat gepositioneerd en dus gemakkelijk binnen bereik ligt van je vingertoppen. Het systeem heeft ook meer functies gekregen, inclusief draadloze Apple CarPlay (Android Auto is enkel met kabel te gebruiken) en internetfuncties. Een technologische revolutie vergeleken met het vrij beperkte systeem van de vorige generatie, dat je nog met een touchpad moest bedienen. 

Nog altijd een beetje verouderd

Al zouden we dat grote scherm ook wat nuttiger ingevuld willen zien, door bijvoorbeeld de navigatie en de media tegelijk op het scherm te krijgen. Nu kan je enkel een ding tegelijk weergeven. De functies voor de klimaatcontrole worden wel permanent getoond op het scherm, met mooie draaiknoppen voor de temperatuur. We zijn daarentegen wel enthousiast over het audiosysteem, want zelfs de Panasonic-installatie die je standaard meekrijgt, klinkt al fenomenaal. En dan heeft de Privilege Line nog een Mark Levinson-systeem dat nog een pak beter zou moeten klinken!

Het bestuurdersdisplay is ook digitaal, maar dat veranderde minder ten opzichte van het vorige systeem, waardoor het in schril contrast staat met het moderne infotainmentsysteem. Je bent dus enigszins beperkt qua personalisatiemogelijkheden, en ook de navigatie doorheen de menu’s is behoorlijk ouderwets. Al stoort dit minder zodra je je favoriete weergave hebt gevonden, die je vervolgens kan laten staan.



Comfort boven alles

Over de rest van het interieur hebben we minder te klagen. De materialen zijn van een zeer hoge kwaliteit, alles sluit mooi op elkaar aan (zowel visueel als fysiek) en qua comfort kom je niets tekort aan boord van de Lexus RX. En dat geldt ook voor wie achteraan zit, met een verschuifbare en kantelbare achterbank met – in het geval van onze Executive Line – ook zetelverwarming én -ventilatie! Van comfort gesproken. 

Die focus op het comfort van de passagiers heeft echter ook zijn impact op de bagageruimte. Ondanks de kleinere batterij van de RX 350h ten opzichte van de plug-inhybride 450h+, zit je nog steeds met een hoge laadvloer met maar weinig extra ruimte onder de dubbele bodem. Iets waar de subwoofer van het audiosysteem ook een rol in speelt. Met een volume van 461 liter onder het bagagescherm hinkt de Lexus RX dan ook wat achter ten opzichte van zijn concurrenten. Ter vergelijking: een BMW X5 heeft een koffervolume van 650 liter. Ook de aflopende daklijn van de RX hindert zijn praktische eigenschappen een beetje. Met een maximaal trekgewicht van 2 ton zit hij ook niet bij de besten van de klas, maar het is nog steeds goed bruikbaar.

ISA verstoort de rust

Kortom: goede punten voor comfort, minder goede punten voor praktische inzetbaarheid. Hoe scoort de Lexus RX 350h dan onderweg? Wel, we konden onze testperiode afsluiten met een tevreden gevoel. De RX heeft zich namelijk voorbeeldig gedragen, met een uistekend rijcomfort, zelfs zonder de luchtvering die enkel op de topversie Privilege Line te krijgen is. Oneffenheden worden uitstekend geabsorbeerd en ook de geluidsisolatie aan boord is van een zeer hoog niveau, waardoor je nog meer kan genieten van de geweldige muziekinstallatie. Al is er een ding dat die rust verstoort: de ISA, of intelligente snelheidsassistent, die tegenwoordig verplicht is op nieuwe auto’s. Die begint te piepen wanneer je ook maar één km/u te snel rijdt op de teller (en dus niet per se in realiteit), een zeer ergerlijk systeem dat je telkens moet uitschakelen door de verkeersbordherkenning te deactiveren. Misschien wel het meest frustrerende aan de RX...

Lexus belooft ook een verbeterde rijdynamiek ten opzichte van de vorige generatie, maar met een gevoelloos stuur en een neiging om wat over te hellen in de bochten, krijg je niet snel zin om het tempo op te voeren in de bochten. Wat niet wilt zeggen dat je geen snelheid kan aanhouden als de weg begint te kronkelen, maar de RX gedijt beter met een vloeiende rijstijl dan met het mes tussen de tanden.

Zuinig en discreet

En dan komen we terug op zijn aandrijflijn, de reden voor deze test. Met zijn 250 pk sterke hybride viercilinder kom je in dagelijks verkeer niets tekort met de RX 350h, met zeer lineaire acceleraties dankzij de voor Toyota/Lexus typische CVT-automaat. Het koffiemoleneffect (waarbij de motor een constant geluid maakt tijdens het accelereren) is nog steeds lichtjes aanwezig, maar enkel bij hevige acceleraties, die überhaupt niet zo lang hoeven te duren. Eenmaal op snelheid of bij rustiger rijden blijft de motor zeer discreet zijn werk doen.

Die discretie gaat ook gepaard met een voorbeeldig verbruik, want we klokten na een weekje met een mix van snelweg en stadsverkeer af op 6,9 l/100 km. Dat ligt erg dichtbij het opgegeven WLTP-gemiddelde van 6,6 l/100 km, en we hadden het gevoel dat we nog beter hadden kunnen doen als we wat meer kilometers hadden gereden. Dankzij een benzinetank van 65 liter haal je dus een rijbereik van 900 kilometer of meer, waarmee je in dieselterritorium komt. Een zeer knappe prestatie voor een SUV van dit formaat, en dat zonder aan de stekker te moeten hangen.

Prijzen Lexus RX 350h

Qua budget mag je rekenen op een minimumprijs van 70.130 euro voor de RX 350h Base Line, meteen ook de goedkoopste Lexus RX die je kan krijgen. Onze Executive Line was het tweede hoogste uitrustingsniveau en krijg je mee voor 77.460 euro, met een meer dan behoorlijke standaarduitrusting – losse opties kan je namelijk bijna niet krijgen. De enige mogelijkheden zijn een panoramadak van 1.800 euro, een speciale lakkleur van 1.200 euro, of upgraden naar de topversie Privilege Line, die voor 84.550 euro over de toonbank gaat. Daarmee is de RX 350h zo’n 14.000 euro goedkoper dan de plug-inhybride RX 450h+ (vanaf 85.300 euro als Business Line), of zelfs 26.800 euro dan de sportieve RX 500h, al krijg je die steeds volledig uitgerust mee. Vergeet trouwens niet dat Lexus ook nog eens 10 jaar garantie geeft op al zijn modellen, het merk staat dan ook bekend voor zijn uitstekende betrouwbaarheid.

Ons verdict

We zijn van mening dat Lexus een niet te onderschatten alternatief vormt voor de voornamelijk Duitse premiummerken, en dat is niet anders voor deze RX. Als je kan leven met zijn eigenzinnige trekjes, zoals het ietwat ouderwetse bestuurdersdisplay en het gedrag van zijn hybride aandrijflijn, krijg je er een uitstekend gebouwde, zeer comfortabele en zelfs best zuinige luxe-SUV voor in de plaats. Zijn beperkte kofferruimte stelt echter teleur voor een auto van dit formaat, maar hij verwent zijn passagiers en hij kan terugslaan met een ijzersterke prijs-uitrustingsverhouding, die ook interessant is voor particulieren met deze zelfladende hybride aandrijflijn.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km