Testen

Test: Nissan Townstar Combi EV, met stekker, zonder verrassingen

De ludospace van Nissan is ook elektrisch te krijgen. Geen verrassing: ook hier neemt hij de techniek over van de Renault Kangoo. Laten we zien welke van de twee het meest verleidt.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 13 november 2023
  • Nissan
3,2
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Praktische elektrische gezinswagen, zeer grote koffer
  • Soepele en stille elektrische aandrijflijn
  • Meer garantie dan bij Renault
  • Minder beenruimte achterin
  • Beperkte actieradius
  • Duurder dan de elektrische Kangoo...

De Townstar is de technische kloon van de nieuwste Renault Kangoo. Net als zijn evenknie, wordt de Nissan in Frankrijk gebouwd. En hij is nu ook verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn, die de techniek van de Renault volledig overneemt.

Kort of lang

In tegenstelling tot de Townstar op brandstof, die enkel als korte versie beschikbaar is, wordt deze elektrische versie op termijn ook verkrijgbaar met een verlengd koetswerk, dat plaats biedt aan maximaal 7 personen. In ieder geval neemt de Townstar het design van de Kangoo over, op een hertekende neus en de Nissan-badges na.

Simpel maar efficiënt infotainment

Net als het koetswerk, wordt het interieur integraal overgenomen van de Kangoo, met als enige verandering een Nissan-logo op het stuur. Dat betekent dat je een dashboard krijgt met heel wat harde plastics, die goedkoper ogen dan wat je krijgt bij een typische berline of break. Maar de bouwkwaliteit aan boord lijkt correct en zou dus de tand des tijds moeten doorstaan. 

Achter het stuur zit een volledig digitaal instrumentendisplay van 10 inch. Centraal op het dashboard zit een aanraakscherm van 8 inch, waarmee je het multimediasysteem en de navigatie bedient. Het systeem is uitgerust met stembediening en is compatibel met Android Auto (met kabel) en Apple CarPlay (draadloos). Een simpel maar efficiënt multimediasysteem, dat vlot werkt.



Aan boord zijn er tot 5 USB-poorten te vinden en Nissan biedt ook een handige, draaibare houder aan voor smartphones, die links of rechts van het stuur kan worden gemonteerd en dus geschikt is voor links- of rechtshandigen. Ook een inductielader voor smartphones behoort tot de mogelijkheden. Verder kan je de Townstar nog uitrusten met een 360°-camera om manoeuvres te vergemakkelijken, en zelfs een semi-automatische parkeerhulp die de stuurbewegingen op zich neemt om perfect in te parkeren.

Minder ruimte dan de brandstofversie

De elektrische Townstar wordt voorlopig enkel aangeboden als korte variant met 5 zitplaatsen, maar op termijn zou er ook een verlengde koetswerkvariant met 7 zitplaatsen moeten komen. Achteraan heeft de elektrische versie een verschuifbare bank (op benzine is het een vaste bank). Daaronder zitten de batterijen van de elektrische aandrijflijn verstopt. De bank zit dus iets hoger en verder naar voor dan in de Townstar op brandstof. De passagiers achterin hebben daarmee iets minder beenruimte, vooral omdat het minder gemakkelijk is om je voeten onder de voorzetels te schuiven. Voor grotere volwassenen kan dit krap worden, maar kinderen zullen nooit te weinig plek hebben. En deze ludospace op batterijen is nog steeds even praktisch in gebruik dankzij de vele opbergvakken. Alleen jammer dat je de Townstar niet met een panoramisch dak kan krijgen. Een optie die trouwens ook niet in de catalogus van de Kangoo te vinden is.

De koffer is dan weer nog ruimer dan in de benzineversie, aangezien de achterbank verder naar voor zit en bovendien nog naar voor verschoven kan worden. Maar door de plaatsing van de batterij in de vloer kan je de achterbank er echter niet meer in doen verdwijnen, waardoor je geen vlakke laadvloer hebt en ook een iets kleiner volume met de bank neergeklapt (2.500 liter tegenover 2.800 liter voor de benzineversie). Daarnaast zijn de zijkanten van de koffer bekleed met hard plastic dat krassen kan oplopen tijdens het gebruik.

Zacht rijgedrag, maar...

Net als de elektrische Kangoo, wordt de Townstar Electric aangedreven door de motor van de kleine Renault Zoe, die in dit geval 122 pk en 245 Nm ontwikkelt. Het steeds aanwezige koppel zorgt voor een soepel en aangenaam rijgedrag, met zeer vlotte prestaties in de stad, al is de stoom er wat uit op de snelweg. De elektrische Townstar is dan ook begrensd op 130 km/u. Je kan de regeneratieve werking in drie niveaus instellen, maar éénpedaalrijden zit er niet in. Je moet dus steeds het rempedaal indrukken om tot stilstand te komen.

Ondanks een meergewicht van 300 kilo ten opzichte van de benzineversie, blijft de elektrische Townstar erg koersvast in de bochten: zijn verlaagde zwaartepunt en zijn goed gecontroleerde koetswerkbewegingen zorgen voor een zuivere en efficiënte wegligging. De ietwat verstevigde ophanging slaagt er wat minder in om de grootste oneffenheden weg te filteren, maar oncomfortabel wordt het nooit. Merk op dat ook deze elektrische versie tot 1.500 kilo kan trekken, net als de Townstar op benzine.

... beperkt rijbereik

Er wordt maar één batterij aangeboden: een pakket van 45 kWh, waarmee je volgens Nissan tot 285 km rijbereik haalt. Wij konden een gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km opmeten (bij temperaturen van 25-30°C, met de airco regelmatig ingeschakeld), wat een gemiddelde autonomie van 235 km oplevert. In de stad neemt het verbruik af tot 18 kWh/100 km (250 km rijbereik), maar op de snelweg neemt hij toe tot 23 kWh/100 km, waarmee je nog maar 195 km overhoudt. Dat is vandaag niet erg veel... En in de winter zal de Townstar nog iets slechter scoren, al is er standaard wel een warmtepomp aanwezig.

Het model heeft standaard een AC-boordlader van 22 kW (op de Renault Kangoo betaal je daar 1.335 euro voor...), waarmee je de batterij volledig kan opladen in een dikke 2 uur. Aan een DC-laadpaal kan je snelladen tot 80 kW, waardoor een laadbeurt van 15 tot 80% ongeveer 35 minuten in beslag neemt.

Prijs Nissan Townstar Electric

De Nissan Townstar op batterijen begint bij 42.425 euro in België, wat... 13.575 euro meer is dan een benzineversie met een gelijkwaardige uitrusting! Hij is ook een dikke 2.000 euro duurder dan de elektrische Kangoo, maar Nissan biedt een garantie van 5 jaar/160.000 km, tegenover slechts twee jaar (zonder kilometerbeperking) bij Renault. In beide gevallen krijg je echter 8 jaar/160.000 km garantie op de batterij.

Ons verdict

Bij de omschakeling naar elektrisch rijden is de Nissan Townstar aan rationaliteit en veelzijdigheid verloren, vanwege zijn beperkte autonomie en zijn veel hogere prijs. Een meerprijs die maar moeilijk te verantwoorden zal zijn voor heel wat gezinnen. Enkel professionals zullen het prijsverschil kunnen terugwinnen dankzij een maximale fiscale aftrekbaarheid van de aankoopprijs en de gebruikskosten. Weet ook dat de Kangoo op batterijen goedkoper is en dus interessanter kan zijn, aangezien hij technisch identiek is aan de Townstar.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan Townstar ? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat Tipo zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km