Elektrisch rijden is (meestal) goedkoper in België

Een leasingmaatschappij heeft het tot in het detail uitgerekend voor 22 Europese landen. Op de meeste plaatsen is nu reeds het kantelpunt bereikt waar elektrisch rijden goedkoper is.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 oktober 2021
  • Ecologisch
  • 7.629 weergaven

Al 6 jaar lang maakt leasingmaatschappij LeasePlan elk jaar zijn Car Cost Index op. Daarin vergelijkt het de TCO (Total Cost of Ownership of totale kost van het bezit en gebruik van een auto) van auto’s in de meest populaire segmenten van de Europese markt. Voor jaargang 2021 berekende LeasePlan dat in het C- en D-segment (pakweg de klasse van de VW Golf en Passat) elektrisch rijden in de meeste landen van de Unie beduidend goedkoper is. Een andere opvallende conclusie: plug-inhybrides zijn bijna altijd duurder dan alle andere opties (elektrisch, diesel of benzine). Naar CNG is in de Car Cost Index niet gekeken.

Forse verschillen

En de verschillen zijn niet min. Zo kost het bezit en gebruik van een puur elektrische C-segmenter van een massaconstructeur je in België maandelijkse gemiddeld 820 euro. Rij je een vergelijkbare benzinewagen, dan hapt die maandelijks gemiddeld 979 euro uit je budget – dik 160 euro per maand verschil. Een diesel komt aan 939 euro/maand, een plug-inhybride aan 1.117 euro, zodat die liefst 300 euro per maand (liefst 3.600 euro per jaar) duurder is dan het elektrische alternatief.

LeasePlan heeft een aparte berekening gemaakt voor het premium middenklassesegment, waar de maandelijkse kosten iets hoger liggen (zie de tabellen in de link), maar ook daar is elektrisch rijden weer beduidend goedkoper dan de alternatieven. Een plug-inhybride kost je in de kering bijna 190 euro per maand meer.

Enkel kleine stadsauto’s nog duurder

Ook in het segment van de veelzijdige stadsauto’s (B1) is elektrisch rijden in België goedkoper, al zijn de verschillen daar kleiner: 761 euro/maand voor elektrisch, 807 euro/maand op diesel, 792 euro/maand op benzine maar wel een forse 1.020 euro/maand voor een plug-inhybride variant. Enkel in het segment van de kleinere stadswagens is het elektrische alternatief nog duurder, met een verschil van een 40 euro/maand in het voordeel van diesel.

Oost-Europa loopt achter

LeasePlan heeft naar verschillende landen gekeken en merkt op dat elektrisch rijden in de meeste Oost-Europese lidstaten duurder blijft. Omgekeerd lijken vooral Portugezen er goed aan te doen om niet meer te gaan tanken, want in het Zuid-Europese land is op benzine rijden liefst dubbel zo duur als op elektriciteit (712 euro/maand tegenover 1.407 euro/maand).

Realistisch?

De vraag is uiteraard hoe realistisch de studie is. LeasePlan heeft zijn berekening gemaakt op basis van een profiel waar een auto 4 jaar lang wordt gehouden en 30.000 kilometer per jaar rijdt. Dat is een vrij hoge jaarlijkse kilometerstand, waardoor de EV een voordeel krijgt. Elektrische auto’s maken namelijk het grootste verschil door hun gebruikskosten. Of: hoe meer je rijdt, hoe groter het verschil met een auto met verbrandingsmotor wordt. Anderzijds heeft LeasePlan bij zijn berekeningen ook gekeken naar de herverkoopwaarde na 4 jaar en gaat het daarbij uit van een veel groter waardeverlies dan voor de benzine- en dieselwagens. Maar ook dat feit kan de voorsprong van de EV dus niet onderuit halen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km