Elektrisch rijden is (meestal) goedkoper in België

Een leasingmaatschappij heeft het tot in het detail uitgerekend voor 22 Europese landen. Op de meeste plaatsen is nu reeds het kantelpunt bereikt waar elektrisch rijden goedkoper is.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 oktober 2021
  • Ecologisch
  • 5.331 weergaven

Al 6 jaar lang maakt leasingmaatschappij LeasePlan elk jaar zijn Car Cost Index op. Daarin vergelijkt het de TCO (Total Cost of Ownership of totale kost van het bezit en gebruik van een auto) van auto’s in de meest populaire segmenten van de Europese markt. Voor jaargang 2021 berekende LeasePlan dat in het C- en D-segment (pakweg de klasse van de VW Golf en Passat) elektrisch rijden in de meeste landen van de Unie beduidend goedkoper is. Een andere opvallende conclusie: plug-inhybrides zijn bijna altijd duurder dan alle andere opties (elektrisch, diesel of benzine). Naar CNG is in de Car Cost Index niet gekeken.

Forse verschillen

En de verschillen zijn niet min. Zo kost het bezit en gebruik van een puur elektrische C-segmenter van een massaconstructeur je in België maandelijkse gemiddeld 820 euro. Rij je een vergelijkbare benzinewagen, dan hapt die maandelijks gemiddeld 979 euro uit je budget – dik 160 euro per maand verschil. Een diesel komt aan 939 euro/maand, een plug-inhybride aan 1.117 euro, zodat die liefst 300 euro per maand (liefst 3.600 euro per jaar) duurder is dan het elektrische alternatief.

LeasePlan heeft een aparte berekening gemaakt voor het premium middenklassesegment, waar de maandelijkse kosten iets hoger liggen (zie de tabellen in de link), maar ook daar is elektrisch rijden weer beduidend goedkoper dan de alternatieven. Een plug-inhybride kost je in de kering bijna 190 euro per maand meer.

Enkel kleine stadsauto’s nog duurder

Ook in het segment van de veelzijdige stadsauto’s (B1) is elektrisch rijden in België goedkoper, al zijn de verschillen daar kleiner: 761 euro/maand voor elektrisch, 807 euro/maand op diesel, 792 euro/maand op benzine maar wel een forse 1.020 euro/maand voor een plug-inhybride variant. Enkel in het segment van de kleinere stadswagens is het elektrische alternatief nog duurder, met een verschil van een 40 euro/maand in het voordeel van diesel.

Oost-Europa loopt achter

LeasePlan heeft naar verschillende landen gekeken en merkt op dat elektrisch rijden in de meeste Oost-Europese lidstaten duurder blijft. Omgekeerd lijken vooral Portugezen er goed aan te doen om niet meer te gaan tanken, want in het Zuid-Europese land is op benzine rijden liefst dubbel zo duur als op elektriciteit (712 euro/maand tegenover 1.407 euro/maand).

Realistisch?

De vraag is uiteraard hoe realistisch de studie is. LeasePlan heeft zijn berekening gemaakt op basis van een profiel waar een auto 4 jaar lang wordt gehouden en 30.000 kilometer per jaar rijdt. Dat is een vrij hoge jaarlijkse kilometerstand, waardoor de EV een voordeel krijgt. Elektrische auto’s maken namelijk het grootste verschil door hun gebruikskosten. Of: hoe meer je rijdt, hoe groter het verschil met een auto met verbrandingsmotor wordt. Anderzijds heeft LeasePlan bij zijn berekeningen ook gekeken naar de herverkoopwaarde na 4 jaar en gaat het daarbij uit van een veel groter waardeverlies dan voor de benzine- en dieselwagens. Maar ook dat feit kan de voorsprong van de EV dus niet onderuit halen.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Andere, Manueel

€ 138.200
1973
132.248 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km