Ferrari
De Italiaanse supercar wordt geschat op meer dan 5 miljoen euro door Monaco Car Auctions!
Het Franse ‘Agence de l'environnement et de la maîtrise de l'énergie’, dat toezicht houdt op de milieuproblematiek en het energieverbruik bij onze zuiderburen, is niet blij met de grootte van hun batterijen en hun laadsnelheid...
De Franse vereniging twijfelt er niet aan dat elektrische auto's minder vervuilend zijn, althans wanneer ze gebruikt worden in Europa. Ze hebben een twee tot drie keer lagere koolstofvoetafdruk dan een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor. Maar dat betekent niet dat ze een foutloos parcours rijden! Vooral de batterij en het opladen zijn voor verbetering vatbaar.
Volgens de Franse organisatie zou de batterijcapaciteit idealiter 60 kWh of minder moeten zijn. Het opbod qua omvang is zelfs schadelijk voor het milieu: "vergeleken met een compacte dieselberline is de koolstofbalans van een elektrische stadsauto na ongeveer 15.000 km terugbetaald, terwijl dat voor een grote elektrische SUV pas na 100.000 km het geval is".
Het vergelijken van de snelheid waarmee men kWh's en brandstof tankt is volgens het Ademe ook schadelijk: "Het gaat er niet om het voorbeeld van tankstations na te bootsen, waar men in een paar minuten kan voltanken. Het opladen van een batterij in twee minuten komt overeen met een stroomvraag van 1,8 MW, gelijk aan het gemiddelde elektrische vermogen dat gelijktijdig door 1.500 huishoudens wordt afgenomen." We zullen voor langere reizen ongetwijfeld onze mentaliteit moeten aanpassen en de tijd nemen...
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Italiaanse supercar wordt geschat op meer dan 5 miljoen euro door Monaco Car Auctions!
Het beroemde veilinghuis RM Sotheby's heeft de verkoop aangekondigd van een geheim gehouden privécollectie. De verzameling krijgt de naam 'The Aurora Collection' en omvat 14 wagens die alle records zouden kunnen breken...
Het is 1966. Lamborghini maakt furore door de Miura voor te stellen, een futuristische supercar met zijn motor en versnellingsbak centraal achterin. Achter de schermen werkt Ferrari aan een meer traditionele tegenhanger. Dit is het prototype van dit nieuwe model, dat een van de meest iconische Ferrari's aller tijden vooraf ging!
Toen Alfa Romeo aan het einde van de jaren ‘80 met de 164 zijn vlaggenschip op de markt bracht, was het al een hele tijd geleden dat het merk nog eens een valabel alternatief voor de ongenaakbare Duitse berlines kon aanbieden. De beste poging was deze Q4-versie, die pas veel later gelanceerd werd!