Elektrische SUV’s, een probleem volgens het ‘Ademe‘

Het Franse ‘Agence de l'environnement et de la maîtrise de l'énergie’, dat toezicht houdt op de milieuproblematiek en het energieverbruik bij onze zuiderburen, is niet blij met de grootte van hun batterijen en hun laadsnelheid...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 oktober 2022
  • Ecologisch

De Franse vereniging twijfelt er niet aan dat elektrische auto's minder vervuilend zijn, althans wanneer ze gebruikt worden in Europa. Ze hebben een twee tot drie keer lagere koolstofvoetafdruk dan een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor. Maar dat betekent niet dat ze een foutloos parcours rijden! Vooral de batterij en het opladen zijn voor verbetering vatbaar.

Hoe kleiner de batterij, hoe groener! 

Volgens de Franse organisatie zou de batterijcapaciteit idealiter 60 kWh of minder moeten zijn. Het opbod qua omvang is zelfs schadelijk voor het milieu: "vergeleken met een compacte dieselberline is de koolstofbalans van een elektrische stadsauto na ongeveer 15.000 km terugbetaald, terwijl dat voor een grote elektrische SUV pas na 100.000 km het geval is".

"In een paar minuten volladen is niet de bedoeling"

Het vergelijken van de snelheid waarmee men kWh's en brandstof tankt is volgens het Ademe ook schadelijk: "Het gaat er niet om het voorbeeld van tankstations na te bootsen, waar men in een paar minuten kan voltanken. Het opladen van een batterij in twee minuten komt overeen met een stroomvraag van 1,8 MW, gelijk aan het gemiddelde elektrische vermogen dat gelijktijdig door 1.500 huishoudens wordt afgenomen." We zullen voor langere reizen ongetwijfeld onze mentaliteit moeten aanpassen en de tijd nemen...


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km