Keuzestress: zoveel kost de perfecte BMW X1

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we BMW’s instap-SUV, de X1.

  • Bervoets Wim
  • 02 mei 2018

Koetswerk

Simpel: de BMW X1 is er alleen als vijfdeurs-SUV. Wel deelt hij zijn van Mini afkomstige UKL-platform met de 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer en met de nieuwe X2. Kiezen voor de X1 betekent dus avontuurlijkere looks en een hogere rijpositie dan de 2-Reeks Active Tourer, en een iets praktischer en groter koetswerk dan de X2. Met 505 tot 1.550 liter heeft de X1 ook de ruimste koffer van de drie. Tenzij je voor de 2-Reeks Gran Tourer kiest, natuurlijk.

Motor

Net als in het Mini-gamma en bij de 2-Reeks Active Tourer begint het motoraanbod in de 1-Reeks bij driecilinders. Het benzineaanbod trapt af met de 18i (vanaf € 31.000), de 140 pk sterke driecilinder die zelfs in de 3-Reeks zit. Viercilinders zijn er in de vorm van de 20i (192 pk, vanaf € 37.300) en de 25i (231 pk, vanaf 48.550).

Ook het dieselaanbod begint met een driecilinder: de 16d (116 pk, vanaf € 31.700) die we ook kennen uit de Mini, de 2-Reeks Active Tourer en de 1-Reeks.Viercilinders? De 18d (150 pk, vanaf € 33.550), 20d (190 pk, vanaf 38.450) en 25d (231 pk, vanaf € 46.300).

De dieselmotoren laten we opnieuw aan de veelrijders en de kopers die hun X1 gebruiken om aanhangers te slepen. Voor de benzinemotor hangt alles af van wat je met je X1 van plan bent: voor dagelijkse verplaatsingen is de 18i ruim voldoende, en vergeleken met de 20i bespaar je vlot € 6.000 die je eventueel in de optielijst kunt spenderen. De 18i is dan weer amper zuiniger dan de 20i, terwijl die laatste meer rijplezier biedt. Koop je een BMW ook om die reden, twijfel dan niet.

Versnellingsbak

Voor het schakelwerk moet je er je aandacht bij houden. Afhankelijk van de motor en aandrijving (voor- of vierwielaandrijving) geeft BMW je namelijk de keuze tussen een manuele zesbak, een zevenbak met dubbele koppeling of een achttrapsautomaat.

De manuele bak is alleen voorbehouden voor de basisversies (18i, 16d en 18d). De klassieke achttrapsautomaat bij de benzines is alleen aanwezig op de versies met xDrive-vierwielaandrijving, bij de diesels zien we hem overal behalve op de basismotor. De zevenbak met dubbele koppeling noteren we bij de voorwielaangedreven benzines en bij de basisdiesel.

Normaal zijn we lovend over BMW’s achttrapsautomaat, maar in de modellen met UKL-platform kiest BMW voor een andere leverancier. De automaat van fabrikant Aisin legt niet dezelfde intelligentie en snelheid voor de dag als die van ZF. Onze voorkeur gaat eerder uit naar de zeventraps met dubbele koppeling.

Voor xDrive-vierwielaandrijving vraagt BMW gemiddeld € 2.050 meer. Het sop lijkt ons de kool niet waard: ook voorwielaangedreven legt de X1 een plezierig en in alle omstandigheden veilig weggedrag voor de dag. Let wel op: alleen de 20i, 18d en 20d laten je kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving. De 18i en 16d zijn voorwielaangedreven, de rest beschikt standaard over xDrive.

Uitrusting

Naar goede Duitse premiumtraditie ben je voor heel wat luxe-, comfort- en veiligheidsitems aangewezen op de optielijst. Om het prijskaartje niet te stevig te laten oplopen, moet je met die optielijst voorzichtig omspringen. BMW bundelt het een en ander wel in handige optiepakketten.

Het Advantage-pakket (€ 1.480) lijkt ons bijna onmisbaar, met elektronische klimaatregeling, parkeersensoren, een snelheidsregelaar en een elektrische achterklep. Het Business-pakket (€ 3.265) voegt daar nog metaalkleur en een navigatiesysteem bovenop. Dan heb je het strikt noodzakelijke mee, maar heb je al vlot € 4.000 extra neergeteld.

Wij zouden de keuzes uit de optielijst dan beperken tot enkele praktische zaken zoals de verstelbare achterbank, een achteruitrijcamera, zetelverwarming, en Apple CarPlay, al kan je gerust nog zaken aankruisen die je X1 chiquer aankleden, zijn infotainment opwaarderen of zijn veiligheidsuitrusting upgraden. Maar schrik niet als de opties je totaalfactuur met meer dan € 10.000 doen aandikken…

Onze keuze

X1 sDrive 20i Model Advantage, met metaallak, 17-duimsvelgen, Sensatec, Business Pack, elektrisch inklapbare spiegels, achteruitrijcamera, verstelbare achterbank, zetelverwarming, neerklapbare passagierszetel en Apple CarPlay: € 43.565

Tweedehands? Bekijk ook onze BMW X1-zoekertjes

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Zoveel kost de nieuwe Skoda Kodiaq

Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km