Koopje van het moment: Ford Escort XR3, opnieuw in de belangstelling

De Ford Escort XR3 heeft niet de iconische status van de VW Golf GTI en niet het rijplezier van een Peugeot 205 of 309 GTi. En toch is hij, na enkele jaren in het verdomhoekje van de autowereld, terug gewild bij verzamelaars. Laten we zien wat hem zo speciaal maakt voordat de prijs de hoogte ingaat...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 juli 2023
  • Aankoop

Medio de jaren 1970 lag Ford ver achter op zijn concurrenten. Toen die snel overschakelden naar voorwielaandrijving, 'sleepte' Ford nog een Escort met achterwielaandrijving en een starre achteras mee. Hoewel deze verouderde architectuur het model nog steeds tamelijk wat succes opleverde in de racerij, trok de gemiddelde klant zich daar duidelijk niets van aan. Pas in de herfst van 1980 kwam Ford eindelijk met een model dat voldeed aan de wensen: de nieuwe Escort met een hatchback en voorwielaandrijving! Het werd echter geen mak lammetje, want vanaf de introductie werd er meteen de sportieve XR3 aangeboden. Een versie die ontworpen was om klanten weg te lokken van de fameuze Golf GTI!

Gepimpte look, maar niet aan boord...

Aan de buitenzijde kreeg de Escort XR3 een spoiler en specifieke 14 inch-velgen. Aan boord bleef het spektakel echter wat achterwege. En onder de motorkap? Net als de Golf kreeg deze sportieve Ford een 1,6 liter-viercilinder. De motor kreeg de bijnaam CVH (als verwijzing naar de V-vormige kleppen die worden bestuurd door een bovenliggende nokkenas) werd speciaal voor deze XR3 aangepakt. Maar ondanks die moeite wisten de ingenieurs niet de magische grens van 100 pk te doorbreken, hij bleef steken op 4 pk na. De Golf beloofde daarentegen 110 paarden!

Niet de meest sportieve

De motor was rumoerig bij hoge toerentallen en stond ervoor bekend om kwetsbaar te zijn als hij niet goed werd onderhouden, maar dat compenseerde hij met een mooie souplesse bij lage en gemiddelde toerentallen. Het chassis slaagde er echter niet in om het mechanische enthousiasme bij te houden, ondanks de onafhankelijke ophanging rondom. Met andere woorden, de XR3 kon de Golf niet evenaren qua homogeniteit en sportiviteit. In 1985 verdween de XR3 uit het gamma en werd hij vervangen door de XR3i, die met zijn injectiemotor een tiental pk won en al sinds 1982 in de catalogus stond.

En vandaag?

Zijn succes had de Ford XR3 eerst en vooral (en nog steeds) te danken aan zijn prijs, zijn knappe look, en eerlijk gezegd ook aan zijn naam, die doet denken aan het succes van zijn ouderwetse voorgangers in de competitie. Hoewel de prijzen van de Escort XR3 vandaag nog betaalbaar zijn, moet je wel letten op de onderhoudshistorie en de algemene staat van de wagen. Een volledige restauratie van een versleten model zal veel duurder uitvallen dan de aankoopprijs van een exemplaar in goede staat...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oldtimerzoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km