Jean-Francois Christiaens

7 DEC 2020

De 5 geheimen van de Mazda MX‑5

4 generaties, meer dan een miljoen exemplaren en een carrière van meer dan 30 jaar: de Mazda MX-5 is de populairste sportieve cabrio ooit. Deze spirituele nazaat van de Britse roadsters van de jaren ’60 heeft zijn succes te denken aan een lange lijst elementen: een laag gewicht, buitengewone betrouwbaarheid, achterwielaandrijving, een eenvoudig te openen kap en… een lage prijs.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta en de Peugeot 203, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mazda MX-5.

 

1. Door een journalist gesuggereerd in… 1976

20201207091951mazdamx-5(1).jpg

Alles begon met Bob Hall, een Amerikaanse journalist die schreef voor het magazine Motor Trend. Hij sprak vloeiend Japans en zocht contact met Kenichi Yamamoto, directeur van de R&D-afdeling van Mazda, om te vragen naar de toekomstplannen van het merk. Tijdens het gesprek vertelde hij over iets dat hem verbaasde: hoe kwam het dat de Britse roadsters, die zo populair waren in het vorige decennium, nagenoeg volledig verdwenen waren? Het idee ontstond zo en toen Bob Hall door Mazda werd aangeworven, gooide hij het project weer op tafel. Het concept werd in 1983 goedgekeurd, maar het zou nog tot 1989 duren voor de eerste auto verscheen.

2. Mazda Laguna?

20201207091952mazdamx-5(3).jpg

De naam is gewoon afgeleid van een interne code: Mazda eXperience project Number 5, kortweg MX-5. Voor zo’n speelse auto is die naam wel heel rationeel. Zijn bijnaam “Miata” die hij aan de overkant van de Oceaan kreeg was een knipoog naar een oud Duits woord dat “beloning” betekent. Volgens de geruchten lagen nog andere namen op tafel, zoals 1600S en Laguna…

3. Neen, hij is niet in Japan ontwikkeld

20201207091952mazdamx-5(2).jpg

Maar wel in Californië. Het team van Californische ingenieurs stelde een architectuur voor met de motor voorin en achterwielaandrijving als verwijzing naar de beroemde Britse roadsters. De Japanners van hun kant dachten eerder aan een architectuur met de motor voorin en voorwielaandrijving, of net de motor achterin en achterwielaandrijving. De stijl van zijn kant was geïnspireerd op de Lotus Elan uit de jaren ’60. Zelfs de look van de motor is erop gebaseerd, met aluminium kleppendeksels.

4. Tien uitlaten maar uiteindelijk een banale klank

20201207091954mazdamx-5(4).jpg

Bij de ontwikkeling van de auto werd een tiental uitlaten geprobeerd in een poging om de auto een ronkende klank te geven die zou passen bij zijn sportieve statuut.. Nochtans blonk de gekozen versie niet uit door zijn melodie, die vaak te “slap” werd bevonden. De markt van de tuners bood daarom talloze oplossingen aan voor een meer uitgesproken klankkarakter.

5. Automaat

20201207091953mazdamx-5(5).jpg

De MX-5 staat voor rijden in zijn puurste vorm: ongefilterde sensaties en een zo mechanisch mogelijk rijgevoel. Waarom zou je daar dan een automatische versnellingsbak in leggen, zeker als je weet dat de handbak een van de beste op de markt is? Toch zijn alle vier de generaties van de MX-5 verkrijgbaar geweest met een automatische overbrenging (met 4 verhoudingen in de eerste generaties), al was die niet verkrijgbaar op alle markten en in alle versies.
Advertentie
Advertentie
Advertentie