Kia beschikt intussen over een (zeer) uitgebreid gamma aan volledig elektrische modellen. Het EV-gamma van de Koreaanse constructeur is momenteel genummerd van 2 tot 9, met uitzondering van de nummers 7 en 8, en zou in de komende jaren nog verder kunnen uitbreiden. En dan zijn er ook nog de bedrijfsvoertuigen uit de PV-reeks, die eveneens volop in ontwikkeling zijn!
Kia EV2, de kleine instapcrossover
De productieversie van de kleine Kia EV2 staat helaas nog niet in de catalogus van het merk, maar zou daar vanaf volgend jaar wel in moeten verschijnen. Hij zal dan de vorm aannemen van een elektrische SUV of crossover van ongeveer 4 meter lang. Hij zal vermoedelijk gebruikmaken van hetzelfde 400V e-GMP-platform als zijn grotere broer, de EV3. De Kia EV2 wordt daarmee een voorwielaandrijver en zou ook kunnen profiteren van dezelfde batterij van 58,3 kWh als de EV3. De productie zou bovendien plaatsvinden in Europa, meer bepaald in Slowakije, naast de EV4 Hatchback.

Kia EV3, de compacte SUV
De Kia EV3 is eveneens een SUV, maar iets groter met zijn 4,3 meter lengte, 1,85 meter breedte en 1,56 meter hoogte. Ondanks zijn compacte formaat is hij behoorlijk efficiënt. Zijn enige elektromotor van 150 kW (204 pk) en 283 Nm kan gevoed worden door een batterij van 58,3 kWh of 81,4 kWh. Dankzij deze batterijen varieert het rijbereik van de Kia EV3 tussen 436 en 605 km. Zijn 400V e-GMP-platform maakt het mogelijk om tot 100 kW te snelladen bij de Standard Range-versie, en tot 120 kW bij de Long Range-variant. In beide gevallen duurt het ongeveer een halfuur om van 10 naar 80% batterijcapaciteit te laden. De prijs van de Kia EV3 begint in België vanaf 37.590 euro. In 2026 komen er bovendien ook een GT-variant en een versie met vierwielaandrijving bij.

Kia EV4, eerder een Hatchback of een Fastback?
Er zijn niet één, maar twee Kia EV4’s! Een Hatchback-variant van 4,43 meter lang, en een elegantere Fastback van 4,73 meter. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde elektromotor van 150 kW (204 pk) en 283 Nm. Deze motor kan, net als in de EV3, gekoppeld worden aan een batterij van 58,3 kWh of 81,4 kWh. Afhankelijk van de batterijmaat varieert de autonomie van de Kia EV4 Hatchback tussen 440 en 625 km, terwijl die van de Fastback tussen 430 en 630 km ligt. Beide versies kunnen ook even snel laden als de EV3: van 10 naar 80% in ongeveer 30 minuten. In België begint de prijs van de Kia EV4 vanaf 38.890 euro. De Fastback, die slechts 1.600 euro duurder is bij vergelijkbare uitrusting, is niet beschikbaar in de instapuitvoering en begint daarom bij 45.890 euro.

Kia EV5, de gezins-SUV
Onder deze mini-EV9 schuilt in feite dezelfde 400V E-GMP-architectuur als in de EV3. De Kia EV5 lijkt dus sterk op een vergrote versie van die laatste met zijn 4,61 meter lengte, 1,875 meter breedte en 1,675 meter hoogte. Hij is uitsluitend beschikbaar met een voorin geplaatste elektromotor van 160 kW (218 pk) en 295 Nm, maar kan wel uitgerust worden met een batterij van 60,3 kWh of 81,4 kWh. De WLTP-autonomie van de Standard Range-versie is nog niet bekend, enkel die van de grote batterij. Met die laatste kan de EV5 tot 530 km ver rijden. De maximale laadsnelheid bedraagt 150 kW, waarmee hij van 10 tot 80% kan laden in minimum 30 minuten. De Belgische prijzen van deze nieuwe Kia EV5 zijn voorlopig nog niet bekendgemaakt.

Kia EV6, tegelijk technologisch en sportief
Met zijn 4,695 meter lengte, 1,89 meter breedte en 1,55 meter hoogte is de Kia EV6 iets groter. Hij was het eerste elektrische model van Kia dat met meerdere motorisaties werd aangeboden. In de basisversie krijgt hij een batterij van 62 kWh en een achterin geplaatste motor van 125 kW (170 pk), goed voor een maximale actieradius van 428 km. De Kia EV6 kan ook geleverd worden met een batterij van 84 kWh en een motor van 169 kW (225 pk), eveneens op de achteras, met een autonomie tot 582 km. Deze batterij kan ook twee motoren aandrijven met een gezamenlijk vermogen van 229 kW (325 pk), wat een WLTP-bereik oplevert van maximaal 546 km. Tot slot beschikt de Kia EV6 GT over dezelfde batterij, maar met twee motoren die samen tot 478 kW (650 pk) en 770 Nm leveren. Daarmee sprint hij naar 100 km/u in 3,5 seconden, met een rijbereik tot 450 km. De EV6 is het eerste model van Kia met een 800V-platform. Afhankelijk van de batterij kan hij laden met 180 tot 250 kW, waardoor hij van 10 tot 80% batterij geraakt in amper 18 minuten. In België lopen de prijzen van de Kia EV6 uiteen van 49.990 tot 73.390 euro voor de GT-versie.

Kia EV9, vlaggenschip met 6 of 7 zitplaatsen
De Kia EV9 is het vlaggenschip van het merk, met zijn 5,015 meter lengte, 1,98 meter breedte en 1,78 meter hoogte. Deze elektrische SUV biedt plaats aan maximaal 7 inzittenden en is beschikbaar met verschillende motorisaties. In de instapversie heeft hij één elektromotor op de achteras van 160 kW (218 pk) en 350 Nm, gekoppeld aan een batterij van 76,1 kWh. Deze combinatie levert een WLTP-rijbereik van maximaal 443 km op. Hij is ook leverbaar met een andere achterste motor van 150 kW (203 pk) en een batterij van 99,8 kWh, goed voor een autonomie tot 563 km. Diezelfde batterij kan ook twee motoren voeden met een gecombineerd vermogen van 283 kW (384 pk) en 600 Nm, of zelfs 700 Nm. In het eerste geval bedraagt het rijbereik tot 521 km, in het tweede 505 km. Tot slot is er ook een GT-versie van de Kia EV9, met twee motoren die samen tot 374 kW (508 pk) en 740 Nm leveren. Ook hier is de batterij 99,8 kWh groot, met een maximale WLTP-autonomie van 510 km.

Ongeacht de versie, maakt de EV9 gebruik van het 800V E-GMP-platform van Kia. Daardoor kan hij snel laden met een maximum van 210 kW. Zo duurt het slechts 21 minuten om van 10 tot 80% te laden met de batterij van 76,1 kWh en 24 minuten met die van 99,8 kWh. In België varieert de prijs van de Kia EV9 tussen 62.390 en 95.490 euro.