Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Vandaag opent in Parijs het Rétromobile klassiekersalon. Deze 5 stands moet je gezien hebben!
De Renault 5 zag het levenslicht in 1972 en blaast dit jaar dus 50 kaarsjes uit. Het Franse merk viert de verjaardag van zijn ‘5’ in stijl op Rétromobile, en toont een selectie van de meest memorabele versies van het model, en de concept van de elektrische herinterpretatie die in 2024 op de markt komt. En dat alles op een stand die speciaal voor de verjaardag gebouwd werd.
Rétromobile is traditiegetrouw ook het toneel voor een veiling van enkele uitzonderlijke bolides door veilinghuis Artcurial. Het meesterstuk dit jaar is de Porsche 907 die het fabrieksteam van de autobouwer vanaf 1968 gebruikte tijdens onder andere de 1000 Km van de Nürburgring 1968 en 3 opeenvolgende 24 uren van Le Mans (‘70-’71-’72). Met een schatting van 4 tot 6 miljoen euro zit kopen er misschien niet in, maar kijken mag altijd. In de veiling zitten trouwens nog heel wat andere pareltjes.
Als het iets bescheidener mag, kan je op de stand van Citroën de 40ste verjaardag gaan vieren van de BX. Hij krijgt het gezelschap van de 2cv, de Amerikaanse versie van de Méhari en de Ami Buggy Concept. Maar het Franse merk zet ook zijn ‘grandes routières’ in de verf, met naast de Rosalie, de Traction Avant en de CX Pallas ook de nieuwe C5 X.
De DS zou ook in dat rijtje thuis gehoord hebben, maar die is terug te vinden op de stand van DS Automobiles, samen met een reeks auto’s die in dienst waren bij het Elysée, waar ze de Franse presidenten vervoerden. Één van de opmerkelijke exemplaren is daarbij de SM Opéra, met een koetswerk van Chapron. (Foto: Bonhams)
Lamborghini zet op Rétromobile zijn restauratie-afdeling in de kijker met de volledig opnieuw opgebouwde Countach LP500 Concept. Die werd in 1971 voorgesteld op het Salon van Genève, maar daarna bij crashtest tot schroot herleid en verloren gewaand. Een Lamborghini-verzamelaar vond in 2017 de overblijfselen en vroeg aan de ‘Polo Storico’ van het merk om het model te doen herrijzen. Het resultaat is te zien op Rétromobile.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.