Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.
Amper een decennium geleden stonden Chinese autobouwers voor verouderd ogende auto’s die vooral het nieuws haalden omdat ze dramatisch scoorden in de Europese crashtests. Vandaag zijn het grootmachten geworden die op papier uitstekende elektrische modellen in hun aanbod hebben, maar onder eigen naam misschien nog niet de verhoopte resultaten behalen. Maar ondertussen investeren ze ook in gevestigde namen.
Geely is daarvan een mooi voorbeeld. Samen met BYD is het één van de grootste autobouwers van China, maar bij ons zijn de eigen merken (Zeekr, Radar, ...) en modellen van de groep nog niet echt bekend. Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus daarentegen, die kent ondertussen iedereen. En stuk voor stuk zitten ze in de portefeuille van Geely, dat nu ook een vinger in de pap te brokken heeft bij hét Britse merk bij uitstek, Aston Martin.
Voor een niet bekendgemaakt bedrag krijgt de Chinese groep immers 7,6% van de aandelen van Aston in handen. Het geld dat het Britse merk daarmee ophaalt, wordt gebruikt om te investeren in een meer winstgevend productportfolio en de ontwikkeling van een elektrisch model tegen 2025. Misschien brengt Geely op dat vlak wel wat technische kennis mee, die het eerder ook al introduceerde bij Lotus voor de ontwikkeling van een elektrische hypercar en een SUV.
Als je de aandeelhoudersstructuur van het merk bekijkt, bleef er van dat Britse karakter trouwens sowieso al niet te veel over. Naast het Canadese investeringsfonds van Lawrence Stroll (vader van F1-rijder Lance), een Italiaans investeringsfonds (dat ook eigenaar is van Morgan) en het openbare investeringsfonds van Saudi Arabië is ook Mercedes mede-eigenaar van Aston Martin. Geely en Mercedes hebben daarbuiten ook al banden, aangezien ze samen eigenaar zijn van Smart.
Maar zolang al dat kapitaal Aston Martin overeind houdt en op die manier zorgt voor tot de verbeelding sprekende modellen, maakt het voor het grote publiek niet al te veel uit wie er in de raad van bestuur zit.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.