Audi Q7 en Q8 plug-in: nu “echte hybrides”

Audi verbetert de energetische efficiëntie van zijn twee grote TFSI e quattro plug-in hybride SUV’s. Daarmee daalt hun gehomologeerde CO2-uitstoot onder de grens van de 50 g/km.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 februari 2022
  • Lancering

Audi heeft het elektrische gedeelte van zijn twee grote plug-in hybride SUV’s herwerkt om ervoor te zorgen dat ze onder de symbolische grens duiken van de 50 gram CO2 per kilometer (die in België gebruikt wordt om “valse hybrides” te onderscheiden op fiscaal vlak). 

Concreet kan de lithium-ion batterij in de Q7 en Q8 voortaan netto 14,4kWh energie opslaan op een brutocapaciteit van 17,9 kWh. De evolutie is dus eerder beperkt, want Audi kondigde bij de lancering een capaciteit aan van 17,3 voor de Q7 plug-in en 17,8 kWh voor de Q8 plug-in.

Er worden nog steeds twee vermogensvarianten aangeboden: 50 TFSi e en 60 TFSI e. In beide gevallen zit er nog steeds een 340 pk sterke 3.0 liter benzine in het vooronder. De Q7 en Q8 55 TFSI e quattro beschikken dankzij de hulp van een elektromotor over een totaal systeemvermogen van 381 pk en een koppel van maximaal 600 Nm. De sportievere Q7 en Q8 60 TFSI e quattro doen het met een totaal vermogen van 462 pk en 700 Nm koppel.

De aanpassingen aan de batterij zorgen ervoor dat (zo goed als) alle versies voortaan onder de grens van de 50 g/km zitten. 

Concreet bedraagt het gehomologeerde CO2-cijfer van de Audi Q7 55 TFSI e quattro en 60 TFSI e quattro respectievelijk 46 en 47 g/km. Bij de Q8 SUV coupé dalen de homologatiecijfers naar 49 g/km en 52 g/km voor dezelfde motorversies. 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een hybride Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste zoekertjes voor hybride Audi-modellen nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km