De 24u van Le Mans wordt nog boeiender

We kunnen niet zeggen dat de afgelopen editie van de Franse etmaalrace de felst bevochten was. Maar dat zou gaan veranderen...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 juni 2022
  • Straf
  • 2.397 weergaven

Ook dit jaar toonde Toyota zich als de sterkste tijdens de 24u van Le Mans met een dubbele podiumplaats! Het moet gezegd dat de Japanse autobouwer niet echt af te rekenen had met tegenstand van Alpine of Glickenhaus. Het is de nummer 8 van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa die als eerste over de eindmeet kwam. Het podium werd vervolledigd door de Glickenhaus 709 van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux.

Braafjes… 

Deze editie werd getekend door het ongeluk van de Corvette met nummer 64, die door een LMP2 het decor in gereden werd terwijl hij aan de leiding reed! Voor de rest zorgden de deelnemers goed voor hun bolides, met 53 van de 62 auto's die finishten en slechts één uitstap van de Safety Car. De 24 Uur van Le Mans is altijd spannend, maar het zou nog spannender kunnen als hij niet gedomineerd werd door één autobouwer in de topklasse.

Laat de strijd beginnen! 

Gelukkig komt vanaf volgend jaar de concurrentie in volle hevigheid aan! Peugeot heeft zijn spoilerloze hypercar al onthuld, terwijl Cadillac zijn terugkeer naar het Franse circuit heeft aangekondigd. Deze startgrid zal officieel worden aangevuld door Porsche en Ferrari! Het merk met het steigerende paard heeft pas de eerste afbeelding onthuld van zijn racewagen die nog goed verborgen in het donker staat.




De strijd kan losbarsten! 

Terwijl er in 2023 al een slag uitgevochten zal worden, barst in 2024 de oorlog pas echt los! Alpine komt terug, terwijl Lamborghini voor het eerst in de koningsklasse meedoet! En niet te vergeten merken zoals BMW. Dat heeft een auto voorgesteld die klaar is om aan de overkant van de Atlantische Oceaan mee te doen, zonder daarbij expliciet de 24 uren van Le Mans te noemen, hoewel hij de wagen op dat vlak aan alle reglementen voldoet. Er is geen twijfel mogelijk, de oorlog kan losbarsten en Toyota houdt zich maar beter vast aan de takken van de bomen de komende jaren!





Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km