De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Met meer dan 21 miljoen gebouwde exemplaren is de Kever een van de meest gekende en meest verspreide auto’s aller tijden. Toch is de filmster door heel troebel water gevaren: we weten dat Porsche en Hitler bij zijn ontwikkeling betrokken waren, maar tot op welke hoogte?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 augustus 2020
  • Divers
  • 1.970 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DS, en de Jaguar E-Type, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Volkswagen Kever. 

1. De Kever had een model van twee andere merken kunnen geweest zijn.

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

In 1931 start Ferdinand Porsche als zelfstandige met een eigen studiebureau. Hij krijgt een eerste bestelling van Zündapp om een massaproductiemodel te ontwikkelen. De eerste schetsen doen al aan de Kever denken. Maar omdat Zündapp met slechte cijfers kampt, besluit het om het project te staken. Porsche legt het vergevorderde project daarom voor aan NSU, dat er wel iets voor voelt. De auto lijkt steeds meer op de Kever, maar ook hier trekt de klant zich uiteindelijk terug: NSU heeft zijn productielijnen nodig voor zijn steeds meer populaire motorfietsen.

2. Hitler en Ferdinand Porsche: wie heeft wie gebeld?

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Volgens de legende zou Hitler naar Ferdinand Porsche hebben gebeld met de vraag om een kleine, betaalbare auto te bedenken. In werkelijkheid zou echter het omgekeerde gebeurd zijn: Porsche zou het Ministerie van Transport hebben gecontacteerd met het ontwerp van zijn prototype nadat hij had gehoord dat Hitler een auto voor het volk wou ontwikkelen. De Führer nam daarop contact op met de beroemde ingenieur en gaf hem een heel precies lastenboek met een heel korte deadline: 10 maand.

3. Te kopen met coupons, zogezegd…

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Met de Volkswagen wil Hitler Duitsland mobiel maken. De kleine Kever moet dus een soort Duitse Ford T zijn, goedkoop en betaalbaar voor (bijna) iedereen. Daarom wordt de verkoop op een originele manier aangepakt: klanten worden uitgenodigd en kunnen een spaarboekje kopen waar ze coupons van 5 mark in kunnen kleven. Zodra het boekje 1.000 mark aan coupons heeft, kunnen ze in theorie naar een dealer gaan en krijgen ze een auto mee. Maar tegen 1938 had Hitler meer oorlogszuchtige plannen en moest de hele Duitse industrie meewerken aan de bewapening. De 300.000 gezinnen die een spaarboekje hadden gekocht en die hadden geïnvesteerd in de coupons zouden nooit hun auto of hun geld zien…

4. Redding door de Britten.

Na de oorlog is de fabriek in Wolfsburg grotendeels tot puin herleid. De Britten lossen de Amerikanen af in het commando en majoor Yvan Hirst ontdekt twee prototypes die op vrijwillige basis zijn geassembleerd door arbeiders die van hun vak houden. Hirst is gecharmeerd door de moed van de werklui, maar ook door de kwaliteiten van het prototype en beslist de productielijn weer op te starten. Dat was in 1948 en het Verenigd Koninkrijk kon zich toen nog niet inbeelden wat voor een succes het model zou worden.

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

5. Heel moeilijk begin.

Een product aan de lopende band bouwen in een land dat door de oorlog is verwoest met arbeiders waarvan sommige nog sterk sympathiseren met de Nazi’s en straatarm zijn is geen sinecure. Het is een immense taak voor de Britse majoor, maar hij verliest nooit zijn geduld en slaagt in het onmogelijke: hij start een kolossale industrie op in een land dat in puin ligt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km