Ferrari Daytona SP3: gelimiteerd ‘icoon’ van superlatieven

Ferrari heeft het derde lid van zijn ‘Icona’-familie voorgesteld, de Daytona SP3. Het model brengt hulde aan de prototypes van het merk uit de jaren ’60 en zal in beperkte oplage gebouwd worden. Onder de motorkap zit de krachtigste motor die Ferrari ooit bouwde.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 november 2021
  • Lancering
  • 2.718 weergaven

Na de Monza SP1 en SP2 die Ferrari in 2018 voorstelde, haalt het merk nu het doek van het derde lid van zijn ‘Icona’-familie: de Daytona SP3. 

In dit geval gaat het niet om een ‘one-off’, in tegenstelling tot de BR20 en andere specials die als uniek stuk gebouwd worden door de beroemde Italiaanse autobouwer. De Icona-reeks wordt immers in beperkte oplage gebouwd: 599 exemplaren van deze SP3 Daytona lopen vanaf eind 2022 van de band. 

Hommage

Terwijl de Monza SP1 en SP2 barchetta-modellen een hommage waren aan de iconische Ferrari-modellen van de jaren ’50, knipoogt deze Daytona SP3 naar “de legendarische sportieve prototypes van de jaren ‘60”. Meer specifiek naar de 330 P3/4, 330 P4 en 412 P die het podium bezetten tijdens de 24 uren van Daytona in 1967. 

Atmosferische V12

Het hart van deze schoonheid is één van de meest kenmerkende motoren uit Maranello: een atmosferische V12 met een cilinderinhoud van 6.496 cm³ die ook terug te vinden is onder de motorkap van de 812 Competizione. Maar hier krijgt hij een plaatsje centraal achterin en levert hij 840 pk. Een record voor een Ferrari-motor! Het maximumvermogen wordt afgeleverd bij een indrukwekkend toerental van 9.250 t/min, net voor de begrenzer ingrijpt bij 9.500 t/min. De motor wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, waardoor de Daytona SP3 vanuit stilstand naar de 100 km/u sprint in amper 2,85 seconden en naar 200 km/u in 7,4 seconden! De topsnelheid bedraagt dan weer 340 km/u. 


1.485 kg

De Daytona SP3 is voor een groot stuk opgetrokken uit composietmaterialen en zet slechts 1.485 kg op de weegschaal. Daarmee kan hij uitpakken met een duizelingwekkende gewicht/vermogensverhouding van 1,77 kg/pk.

Weet echter dat, zelfs wanneer je portefeuille dik genoeg is om de 2 miljoen euro te betalen die Ferrari vraagt in ruil voor deze indrukwekkende machine, alle exemplaren al een eigenaar gevonden lijken te hebben...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km