Aston Martin
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
In de wereld van racewagens zijn sommige verhalen boeiender dan andere. Dat van de Serenissima 308 Jet Competizione behoort tot de eerste categorie. Het gevolg van de ambitie van een Italiaanse graaf en de expertise van een team ingenieurs, met als doel de reuzen van de autosport uit te dagen. Ondanks zijn triestig einde, blijft het een symbool van durf en innovatie.
Het verhaal begint in 1961 met een intern dispuut bij Ferrari, dat bekend stond als de 'Paleisrevolutie'. Deze crisis leidde tot het vertrek van een aantal topingenieurs binnen het merk. De jonge graaf Volpi, bekend om het feit dat hij de mooiste Ferrari's bezat en bestuurde, steunde onmiddellijk de ontslagnemende ingenieurs door hun nieuwe bedrijf te financieren: Automobili Turismo e Sport (ATS).
Een beslissing die niet goed werd ontvangen door Enzo Ferrari. Als wraak annuleerde Il Commendatore alle Ferrari's die de graaf had besteld, waarmee hij zonder racewagens zat voor het volgende seizoen. Maar de graaf Volpi had voldoende middelen tot zijn beschikking en besloot zelf een reeks racewagens te bouwen, in eerste instantie op basis van tweedehands Ferrari's, vervolgens vanaf een leeg blad. En zo werd de Serenissima 308 Jet Competizione geboren...
De Serenissima 308 Jet Competizione onderscheidde zich met zijn V8 met dubbele bovenliggende nokkenassen, 3 liter groot en met een vermogen van 300 pk. Een indrukwekkend cijfer voor die tijd en voor die cilinderinhoud! Ondanks zijn potentieel kon de Serenissima echter niet overtuigen, in die mate zelfs dat zijn deelname aan de competitie simpelweg werd geannuleerd! Een dakloze versie, de Spyder, nam wel deel aan enkele races, maar wist daar ook geen indruk te maken. Graaf Volpi panikeerde niet en waagde zich ook aan straatauto's, opnieuw zonder succes. De Serenissima bleek een totale mislukking en in 1970 gingen de deuren dicht van het bedrijf.
De Serenissima 308 Jet Competizione is het eerste exemplaar dat volledig in huis werd gebouwd door dit piepkleine en totaal vergeten merk. Hoewel de carrière van deze wagen, en meer in het algemeen zijn merk, een flop was, is het wel het bewijs van de volhardendheid van een man tegenover een van de reuzen in de autosport. Deze unieke auto bestaat vandaag nog steeds en is meerdere miljoenen euro's waard...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!