
De Koreaanse Hyundai-groep heeft de handen in elkaar geslagen met het Amerikaanse Factorial Energy voor de ontwikkeling van vastestofbatterijen – dat zijn hoogspanningsbatterijen voor elektrische auto’s met een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt. Veel constructeurs koesteren grootse verwachtingen voor de technologie, maar voorlopig is nog niemand erin geslaagd om ze op grote schaal in productie te brengen. Sommige start-ups hebben er zelfs hun tanden op stukgebeten en een specialist noemt de vastestofbatterij een “valse droom”. Mercedes heeft weliswaar een kleinschalig project lopen in een elektrische lijnbus, maar over een uitrol naar zijn personenwagens zwijgt het Duitse merk in alle talen.
Factorial
Toch gaat de ontwikkeling van de technologie gestaag verder, zeker nu de elektrische auto steeds meer aan populariteit wint. Vandaag laat Hyundai weten dat het gaat samenwerken met Factorial Energy, een bedrijf uit het Amerikaanse Massachusetts, voor de ontwikkeling van vastestofbatterijen. Factorial Energy heeft een eigen materiaal ontwikkeld voor de vaste elektrolyt en belooft 20 tot 50 procent meer rijbereik dan met een vergelijkbare traditionele lithium-ionbatterij terwijl de kostprijs vergelijkbaar zou zijn. Er blijft echter één groot vraagteken: Hyundai noch Factorial willen een lanceringsdatum geven voor de productie van hun nieuwe batterijsoort. Wat dus lijkt te bevestigen dat de technologie nog helemaal rijp is…
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.