MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Maar zwijgt in alle talen over een eventuele marktintroductie…
De Koreaanse Hyundai-groep heeft de handen in elkaar geslagen met het Amerikaanse Factorial Energy voor de ontwikkeling van vastestofbatterijen – dat zijn hoogspanningsbatterijen voor elektrische auto’s met een vaste in plaats van een vloeibare elektrolyt. Veel constructeurs koesteren grootse verwachtingen voor de technologie, maar voorlopig is nog niemand erin geslaagd om ze op grote schaal in productie te brengen. Sommige start-ups hebben er zelfs hun tanden op stukgebeten en een specialist noemt de vastestofbatterij een “valse droom”. Mercedes heeft weliswaar een kleinschalig project lopen in een elektrische lijnbus, maar over een uitrol naar zijn personenwagens zwijgt het Duitse merk in alle talen.
Toch gaat de ontwikkeling van de technologie gestaag verder, zeker nu de elektrische auto steeds meer aan populariteit wint. Vandaag laat Hyundai weten dat het gaat samenwerken met Factorial Energy, een bedrijf uit het Amerikaanse Massachusetts, voor de ontwikkeling van vastestofbatterijen. Factorial Energy heeft een eigen materiaal ontwikkeld voor de vaste elektrolyt en belooft 20 tot 50 procent meer rijbereik dan met een vergelijkbare traditionele lithium-ionbatterij terwijl de kostprijs vergelijkbaar zou zijn. Er blijft echter één groot vraagteken: Hyundai noch Factorial willen een lanceringsdatum geven voor de productie van hun nieuwe batterijsoort. Wat dus lijkt te bevestigen dat de technologie nog helemaal rijp is…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...