BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Lexus LFA is de incarnatie van Japans technisch vernuft op zijn hoogtepunt. Met amper 500 gebouwde exemplaren tussen 2010 en 2012 is het een cultobject geworden, dat meer aanbidders heeft dan heel wat Italiaanse en Britse bolides. Maar waarom?
Lexus, dat bekend staat omwille van zijn comfortabele limousines met een onberispelijke bouwkwaliteit, wilde zijn imago een boost geven met een vleugje jeugdigheid, sportiviteit en exuberantie. Daarvoor liet het voor één keer ingetogenheid en hoogstaand comfort achterwege bij de ontwikkeling van zijn nieuwe model, dat een luide en beestachtige supercar moest worden! Zo ontstond de Lexus LFA, na een decennium van ontwikkelen en perfectioneren.
Met de LFA wilde Lexus niet de krachtigste sportbolide ooit ontwikkelen, maar wel één die een grote indruk zou maken op zijn bestuurder. En dan gaat er niets boven de betovering van een atmosferische V10. Het blok, dat door Yamaha ontwikkeld werd, is 4,8 liter groot en levert 560 pk bij zowat 9.000 toeren per minuut, en dat met een glashelder stemgeluid. De V10, die gekoppeld werd aan een gerobotiseerde bak met 6 versnellingen, zorgde ervoor dat de LFA vanuit stilstand naar de 100 km/u knalde in 3,7 seconden en een topsnelheid haalde van 325 km/u! Het chassis moest niet onderdoen, dankzij het intensieve gebruik van geavanceerde composietmaterialen, zoals met koolstofvezel versterkte plastics (CFRP) voor het onderstel en het koetswerk.
Ondanks zijn statuut van exotische supercar blijft de LFA ook gewoon een Lexus, en blinkt hij dus uit op het vlak van betrouwbaarheid. Echte valkuilen lijken er niet te zijn op technisch vlak. Zijn zeldzaamheid betekent echter wel dat enkel speciaal daartoe opgeleide mecaniciens hem kunnen onderhouden. Verwacht je dus aan stevige onderhoudsfacturen!
De LFA is zeldzaam en gewild, en dat betekent dat er astronomische prijzen voor betaald worden: tussen de € 800.000 en 1 miljoen euro! De Nürburgring Edition (met een specifieke afstelling en 10 pk extra) kost natuurlijk nog wat meer, waar iets voor te zeggen valt als je hem beschouwt als ‘investering’.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...